سوال: من در دروس پایه ضعیف هستم به طوری که مطالب برایم تازگی دارند، آیا باید روی مطالب پایه تمرکز کنم؟

شما در تمام دروس پایه مشکل ندارید بلکه در یک یا چند درس از دروس پایه مشکل دارید. موارد زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

·        باید در ابتدا مشخص کنید که در کدام درس مشکل دارید، اغراق هم نکنید، چون اغراق در عناصری از واقعیت آن را به دروغ تبدیل می‌کند.

·        سپس برای هر کدام از این دروس یک هدف‌گذاری واقع‌بینانه انجام دهید به این صورت که اگر قبلا در درسی هیچ سوالی را جواب نمی‌دادید سعی کنید از ده‌تا به یک سوال جواب دهید.

·        هیچ درسی را کنار نگذارید و مطمئن باشید که درس یا مطلب ساده برای پاسخ‌گویی پیدا خواهید کرد.

·        وقتی می گویید در دروس پایه ضعیف هستید یعنی در دروس پیش قوی هستید. به همین دلیل هنگام مطالعه اهمیتی متناسب با این موضوع به آن‌ها اختصاص دهید یعنی به دروس پایه اهمیت بدهید و مطمئن باشید که اگر زحمت بکشید حتما نتیجه می‌گیرید.

شما با ترازی که دارید در حد متوسط هستید و نکته مثبت شما در این است که خودتان را به خوبی ارزیابی کرده‌اید و خودآگاهی و خوداظهاری خوبی دارید (خوداظهاری از نشانه‌های هوش هیجانی محسوب می‌شود.).

سوال: در دو درس قوی هستم و نقاط قوت خودم را به خوبی می‌شناسم ولی پایبندی من به آن‌ها مانع رشد تراز من می‌شود. مرتضوی رشته هنر با میانگین تراز ۵۵۰۰

گاهی این تصور هست که دانستن نقاط مثبت و تکیه بر آن‌ها سبب سکون می‌شود ایشان بیان می‌کنند که در ۲ درس قوی هستند و این باعث شده ترازشان ثابت بماند و رشد نکند. راهکار این است که در این ۲ درس روش مطالعه و راهکارهای خودتان را کشف کنید و بنویسید.

زهرا مشایخی رتبه ۱ رشته انسانی سال گذشته در درس ریاضی ضعیف بوده ولی توانسته است آن را به نقطه قوت خودش تبدیل کند. راهکارهای ایشان در یک مقاله در سایت کانون قرار داده شده است و توصیه می‌کنیم که حتما آن را مطالعه کنید و یا مقاله‌ای را که شایان پورمیربابایی رتبه ۱ رشته تجربی کنکور ۹۳ در آن شرح داده شده است که چگونه موفق به ۱۰۰ درصد زدن زیست شده است را حتما از سایت کانون کلکسیون روش‌ها مطالعه کنید.

 با شناخت نقاط قوت به جز این‌که اعتماد به نفس و عزت نفس شما افزایش می‌یابد با روش‌های خودتان آشنا می‌شوید و به روش موفق خودتان ادامه می‌دهید و آن روش ممکن است برای دروس مشابه دیگر شما نیز موثر و کارساز باشد در نتیجه آن را می‌توانید به دروس دیگر نیز تعمیم دهید.

سوال: من نمی‌توانم هنگام مطالعه تمرکز کنم و در نیتجه در دروس خیلی عمیق نمی‌شوم علاوه بر این نسبت به خودم بی‌اعتماد هستم. از اصفهان با میانگین تراز ۶۱۰۰

راه‌حل افزایش تمرکز مانند خیلی از ویژگی‌های دیگر باید به تدریج صورت بگیرد. لایتنر نیز که جعبه لایتنر را اختراع کرده است در مقالاتی از انسان‌هایی یاد کرده است که حتی قادر به تمرکز در مدت زمان یک دقیقه نیز نیستند. برای افزایش تمرکز چند تکنیک زیر را توصیه می‌کنم:

·        روی دروسی که انگیزه بیشتری دارید تمرکز کنید.

·        از قسمت‌های جذاب‌تر و باچالشی‌تر و یا آسان‌تر مطالعه را شروع کنید.

·        قبل از درس خواندن نیت کنید به این صورت که مشخص کنید در چه بازه زمانی چه حجمی از مطلبی را مطالعه خواهید کرد.

·        بازه‌های زمانی کوتاه‌تری را برای مطالعه خودتان در نظر بگیرید.

·        اگر در حین مطالعه فکر مزاحمی به سراغ شما آمد آن را یادداشت کنید و بعدا به آن بپردازید.

·        برای بعد از زمانی که مطالعه شما به اتمام می‌رسد برای خودتان پاداش در نظر بگیرید.