هنگام درس خواندن کاغذ و خودکاری کنار دستتان بگذارید و فکرهایی را که به ذهنتان می رسد و مزاحم درس خواندن تان می شود یادداشت کنید . با این کار دیگر نگران فراموش کردن کارها و ایده ها نیستید.

این شعار را در ذهن داشته باشید که ؛ « با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد . » نه اینکه فکر کنید « باید همه چیز کامل باشد » .
۱ ) هنگام درس خواندن کاغذ و خودکاری کنار دستتان بگذارید و فکرهایی را که به ذهنتان می رسد و مزاحم درس خواندن تان می شود یادداشت کنید . با این کار دیگر نگران فراموش کردن کارها و ایده ها نیستید و به خودتان یادآوری می کنید درست است که این کارها به اندازه ای مهم هستند که آنها را یادداشت کنید و بعداً برایشان کاری انجام بدهید اما آنقدر مهم نیستند که به خاطر شان درس خواندن را متوقف کنید.

۲ ) خوب است گاهی فکر های ناراحت کننده یا آنهایی که حواستان را پرت می کنند جای دیگری بگذارید . به این ترتیب که زمانی که مشغول درس خواندن هستید آنها را موقتاً کنار بگذارید تا بتوانید روی درس خواندن متمرکز شوید.

۳ ) سعی کنید هدف مشخصی را معین کنید که در هر بار درس خواندن به آن برسید . این کار کمک می کند توجه تان را به کار مشخصی که در دست دارید معطوف کنید. همچنین این کار باز خوردی از پیشرفت به دست تان می دهد.

۴ ) سعی کنید بر درسی که می خوانید تمرکز کنید و به اتفاقات بلند مدتی که بر اثر خوب یا بد امتحان دادن می افتد فکر نکنید . اول مهمترین کار حال حاضر را انجام بدهید و بدانید هر چیز حواس پرت کردن دیگری که به ذهنتان می رسد اهمیت کمتری از آنچه در حال انجامش هستید ، دارد.

۵ ) این شعار را در ذهن داشته باشید که ؛ « با شرایطی که دارم بیشترین تلاش خود را خواهم کرد . » نه اینکه فکر کنید « باید همه چیز کامل باشد » .

۶ ) یاد بگیرید چگونه تشخیص بدهید مساله ای که حواس تان را پرت کرده است آیا مهمتر از درس خواندن است ؟ هرگاه که ممکن بود مستقیماً به سراغ علت حواس پرتی تان بروید . گاهی با حذف علت حواس پرتی اصلی می توانید زمان بیشتری را به درس اختصاص دهید و بعداً کمتر نگران باشید.

۷ ) سعی کنید جای خاصی را برای درس خواندن انتخاب کنید که وسایل حواس پرت کنی مثل رادیو و تلویزیون در آن نباشد.

۸ ) محل درس خواندن خود را تمیز و مرتب نگه دارید و سعی کنید از آن فقط برای درس خواندن استفاده کنید . این کار حواس پرتی را کاهش می دهد و کمک می کند راحت تر به حالت تمرکز دست یابید . مثلاً ممکن است وقتی روی تخت دراز می کشید و درس می خوانید کمتر تمرکز داشته باشید تا وقتی که پشت میزی می نشینید که همیشه از آن برای درس خواندن استفاده می کنید.

۹ ) درس خواندن را در دوره های زمانی محدود انجام بدهید تا بدانید به زودی نقطه پایان فرا می رسد . بی وقفه درس خواندن طوری که به نظر می رسد نقطه پایانی وجود ندارد سخت تر است.

۱۰ ) همه کتاب ها ، جزوه ها و کتاب های کمک درسی تان را کنار دست تان بگذارید . اگر لازم باشد برای اینها از جایتان بلند شوید یا مدتی دنبالشان بگردید حواس تان بیشتر پرت می شود.

۱۱ ) برای کاهش اضطرابی که با آماده شدن برای درس خواندن می آید می توانید کتاب ها و محل درس خواندن تان را مرتب کنید . این کار باعث می شود محل کارتان عاری از هر چیز حواس پرت کنی باشد . ممکن است شما از آ نهایی باشید که برای درس خواندن نیاز به « گرم شدن » داشته باشید ؛ برای این کار از مطالبی شروع کنید که با آنها آشنایی بیشتری دارید . با این کار مروری هم بر نتایج خوب امتحانات گذشته دارید که از نظر ذهنی شما را در وضعیت اعتماد به نفس خوبی قرار می دهد.

۱۲ ) برای کاهش اضطرابی که با گذشت زمان پدیدار می شود استراحت جسمی کمک می کند نگرانی تان کمتر شود و آگاهی و انرژی خود را بازیابید . شاید هم لازم باشد هر بخش از درس را که تمام می کنید مروری بر آن داشته باشید تا حس تمام کردن و اطمینان تان افزایش یابد . البته اگر درس خواندن را به شب امتحان موکول نکنید کمتر دچار اضطراب می شوید.

۱۳ ) سعی کنید اوایل سال تحصیلی محدوده توجه خود را پیدا کنید و در طول سال هم آن را بررسی کنید . معمولاً کسانی که احساس می کنند نمی توانند خوب امتحان بدهند آنهایی هستند که شکاف ( بزرگ یا کوچک ، کم یا زیاد ) در درک مطالب دارند . همان طور که سال می گذرد مفاهیمی را که واضح نیستند مرور کنید تا این شکاف را کاهش بدهید و همان طور که دانش تان در طول سال افزایش می یابد اعتماد به نفس تان تقویت شود.

۱۴ ) با هم کلاسی هایتان راجع به درس خواندن تان صحبت کنید . با بحث کردن درباره مطالب مهم درس ذهنیت معقولی درباره مسائل مهم درس و سوال هایی پیدا می کنید که بیشتر ممکن است در امتحان بیایند . این کار همچنین فرصت ایده آلی است برای آشنایی با نظرات دیگران و درس خواندن گروهی راه بی نظیری برای مطالعه فعال است.

۱۵ ) گاهی اوقات دانش آموزان و دانشجویان از وضعیت جزوه های خود راضی نیستند و جزوه دیگران را قرض می گیرند تا مال خودشان را کامل کنند . یادتان باشد همیشه جزوه هایتان را براساس تاریخ مرتب کنید و موضوع اصلی درس را بیابید . وقتی جزوه می نویسید حاشیه آن را خالی بگذارید تا بعداً بتوانید سوال ها ، توضیح ها و کلمات کلیدی را که به ذهن تان می رسد کنار آن بنویسید . همچنین نباید تا آخر سال صبر کنید تا متوجه شوید جزوه هایتان ناقص است . هر هفته جزوه هایتان را مرور کنید . اگر لازم بود آنها را کامل کنید و قسمت هایی را که نمی فهمید از معلم یا استاد بپرسید .