سلام ؛ این روزها یکی از سوالات بورس اینه که برای موفقیت در کنکور از چه منابعی استفاده کنیم . البته خودمون پست مجزای (کلیک کنید روی عناوین)  معرفی منابع کنکور ۹۴ در سایت بروز کردیم و برای روش مطالعه دروس عمومی و تغییرات کتب درسی نسبت به کنکور۹۳ بطور تفکیک شده کارگاه . مقاله داشتیم ؛ انشالله در آینده نزدیک هم کارگاه های مطالعه دروس تخصصی هررشته براتون قرار میدم . اما اگر همین جا در سایت خودمون دقت کرده باشین ، چقدر سوال دقیقا" زیر پست معرفی منابع برتر کنکور بچه ها گذاشتن که این نشون میده بلد هستن فارسی بخونن و خوشبختانه مشکل دیداری هم ندارن ولی فقط وسواس هست که نمیذاره یکی از اون منابعی که معرفی شده رو تهیه کنن و هرچه زودتر کارشون شروع و رو دور بیفتن . این حساسیت بی مورد از اونجایی قابل ادراک هست که کلیات کتب شناخته شده با نوبت چاپ و شمارگان بالا ، حتما باید برای بقا در بازار نشر و جلب توجه اساتید و دانش آموزان به روی جنبه های کیفی خودشون کار درستی انجام بدن و به همین دلیل وقتی نگاهی کارشناسی به کتاب بیندازیم متوجه میشیم که اکثریت کتاب ها از ایده های هم تقلید کردند و همگی در کنار تست های کنکورهای اخیر و سنجش ، تعدادی تست تالیفی اضافه کردند ؛ حالا درسنامه و پاسخنامه هر کدوم با اختلاف کمی از اون یکی داره همون مطلب رو بیان میکنه که شاید بنا به سبک ارتباطی با مخاطب هر دانش آموز یک قلم رو بپسنده و این دلیل نمیشه که بخوایم با وسواس کامل مو رو از ماست بکشیم بیرون . در مجموع این اول سالی وسواسی نباش ، دنبال مقایسه این کتاب و اون کتاب و اون پک آموزشی با این پکیج نباش ،، اینها فقط وقتت تلف میکنن و شک ات بیشتر می کنن و مثل خوره به جونت میفتن که الا بلا حتما باید بدونم با چه کتابی میشه ۹۰ به بالا زد !! ؟؟ حالا خودمونیم وقتی در حد مایل به صفر هستی و هنوز شروع نکردی چرا داری دم از ۸۰ و ۹۰ و صد درصد میزنی ؟ ؟

مگه نه اینکه در حال حاضر هر منبع و کتاب آموزشی بگیری می تونه برات مفید باشه و علل الحساب برسونتت تا حد ۵۰ درصد حداقل ؛ پس چرا انقدر روی خرید این کتاب تست ها گیر میدیم ، تا در نهایت بجای خرید یکی و کار کردن درست حسابی روی اون ، بریم و چندتاش بخریم و اون موقع دیگه حتی نرسیم روی یکی از آنها تا بودجه بندی تدریس اساتید یا مبحث پیش روی آزمون تموم کنیم . حالا از این گذشته معیارهای خوبی برای انتخاب کتاب داری ، یا از روی قطر کتاب و طرح روی جلدش و فانتزی های کارتونی اونها انتخاب می کنی ؟

بین بچه ها مقایسه کتاب ها از روی تعداد صفحات و مقدمه نویسنده و اسم ناشر و نویسنده انجام میشه یا با انتخاب یک ریزمبحث و مطالعه اون از کتب مختلف و مقایسه تست ها و نحوه آموزش قضاوت درست انجام میشه ؟

 این روزها حتی ناشران محترم با علم به اینکه تعداد زیادی از کنکوری های هرسال کشور طیف فارغ التحصیل تشکیل میدن ، سعی میکنن با قید کلمه مطابق با آخرین تغییرات کتاب درسی ، داوطلبان مجاب کنند که کتاب قدیمی برای شما مناسب نیست و به علت تغییراتی حتما" باید جدیدش بگیری ؛ حالا آیا واقعا کتاب درسی اصلی در فلان درس عوض شده ؟

در بازاریابی این روزها برخی ناشران مثل کانون فرهنگی آموزش با داشتن داده های خام فراوان که جذب شده سیستم آزمون های آزمایشی هستند ، نیازی برای جلب مشتری ندارند و کتاب های خودشون به وسیله پشتیبان ها به طرق مختلف به فروش می رسانند ، اما انتشاراتی که مجبور هستند با بالا بردن کیفیت کتاب هاشون ، نظرها به سمت سوی خودشون جلب کنند به نسبت بهتر کار می کنند و در بازار نشر در بین داوطلبان پرطرفدار هستند . اما با جا افتادن چندین ساله در بازار و سر زبان ها و جلب اعتماد و اتمام قراردادهاشون با نویسندگان با کیفیت سابق ، سعی می کنن با هزینه های کمتری به چاپ کتب جدید ادامه بدند و یا بدون بروزرسانی آنچنانی در محتوای کتاب های قبلی، آنها را روانه بازار کنند ؛

حتی بسیار دیده شده که کتبی که فقط طرح جلد مقوایی و اولین صفحه شون عوض شده و حتی میشه از رنگ زرد کاغذ در انبار مانده و تست های کنکور سال های اخیر که فقط در پایان کتاب و در صفحات آخر ضمیمه کرده اند ، فهمید که این کتاب حداقل با علم و محتوای چند دوره پیش چاپ شده و امروز با درج سال چاپ ۹۳ و شمارگان محدود ۵۰۰۰ مورد با قیمت کاغذ ۹۳ بفروش میرسه که مسلما چیزی جز فریبکاری نیست .

پس با این وجود دائم به فکر خرید کتاب تست جدید نباش و اگر میدونی خودت خوب کار نکردی و یا صبر و تحمل لازم برای به تسلط رسیدن روی کتاب های سابق خودت نذاشتی ، همون جا بمون و فقط با چیزهایی که داری کار کن .

 در مورد تهیه لوح های فشرده بازار کنکور که این روزها کاتالیزگر موفقیت در کنکور معرفی اش می کنن هم مطلب مهم اینه که در وهله اول کتاب های معرفی شده سایتم کار خیلی هاتون راه میندازه و رفتن به کلاس حضوری بخاطر اینکه مطابق شیوه یادگیری حداقل ۱۰ ساله شما بوده و معلم در لحظه قادر به پاسخگویی ابهامات ذهنی شما هست رو بهتر میدونم . نکته جالب دوم هم اینه که خیلی هاتون با خواندن کتاب های کمک درسی رایج می تونید متوجه بشین که تکنیک های سی دی ها خیلی هم ابتکاری و بکر و حرفه ای نیست و جز بدیهی های حل مسائل کنکور است ، که قلق هاش الان که اول ساله شاید ندیده باشی ، ولی آخر سال با کتاب ها هم برات جا میفته راحت .

 اما بنا به درخواست مکرر خیلی از کنکوریها اعلام می کنم که با موسسه خاصی موافق نیستم و اعتقاد دارم هر موسسه و انتشارات CD  و DVD  آموزشی کنکور نفرات خوبی دارن که اکثرا" هم برای جذب کنکوری ها از نفرات خاص خودشون استفاده می کنند. اگر قرار بود بهترین ها فقط در یک مجموعه خاص جمع می شدند توازن رقابتی موجود بهم میخورد و قیمت محصولات شون خیلی خیلی بالا می رفت . پس درصورتی که کلاس منابی در شهرستان شما برگزار نمیشه و سبک سمعی _ بصری (مالتی مدیا) به TEXT کتب کمک آموزشی کنکور ترجیح میدین ، بهتره با پرسجو از افراد بی طرف و کسانی که سابقا" از آنها استفاده کردند و الان جز بازاریاب های این دسته محصولات نیستند ، اطلاعات تون تکمیل کنید . و حتما بدونید که شما برگ سبز موفق در کنکور فقط با تلاش خودتون میگیرن و نه با محصولاتی که خیلی ها جز تو هم اون رو دارن و با چند صد هزار تومان برای خودشون فراهم می کنن .

در آخر این مطلب هم مهم هست بدونید که سبکی که اساتید در کلاس های حضوری درس میدن شاید با روش ها و متود یکی از معروف ترین برندهای کتاب کمکی درسی کنکور مطابق نباشه و مدرس بهتر ببینه منبع گمنامی معرفی کنه از خودش که مسلما" خط مشی داوطلبان اون کلاس هم باید مطابق نظر مدرس باشه . البته همیشه مراقب باشید تا در کلاس های حضوری محدود به منابع ساده و تست های پیش و پا افتاده هم نشین .

بجای استفاده همزمان از چند کتاب تست هم سعی کن تا یک کتاب فول مسلط بشی و درصورت نیاز و کمبود تست به سمت دیگری بری و دنبال جزوه کامل و بی نقص جور کردن لا به لا منابع مختلف و خوندن و خوندن تا رسیدن به تسلط کامل و سپس حل تست هم نباش که بدجوری ضر می کنی .

منبع:دکتر افشار