امروز جلسه نمایندگی های کانون را داشتیم و در انتهای جلسه هدف گذاری افزایش تعداد دانش آموزان بورسیه را اعلام کردم. نماینده یکی از شهرهای کوچک بیان می کرد که امسال 10 قبولی پزشکی داشته اند که یک نفر آن ها بورسیه بوده است و او می گفت بسیار از این موضوع که این دانش آموز توانسته بود تحت حمایت کانون موفق شود خوشحال بود.

برای بورسیه دانش آموزان دو شرط را به طور همزمان در نظر می گیریم یکی این که دانش آموز مشکل مالی داشته باشد (به طور مثال تحت حمایت سازمان های بهزیستی یا کمیته امداد باشد یا مادر سرپرست خانوار یا پدر از کار افتاده)و این که دانش آموز معدل بالای 18 داشته باشد. در واقع دانش آموزان مستعد و سخت کوشی که مشکل مالی دارد و به امید آن که هیچ دانش آموز با انگیزه و سخت کوشی به دلیل مشکل مالی از درس خواندن بازنماند. این دانش آموزان بورسیه تعهدی نسبت به کانون ندارند و تنها کاری که می کنند این است که خوب درس می خوانند. برای دانش آموزانی که مشکل بینایی یا شنوایی دارند یا معلول هستند این شرایط هم در نظر گرفته نشده است. ما حتی با انجمن MS هم صحبت کرده ایم و قرار است کسانی که تحت حمایت این سازمان هستند را هم بورسیه کنیم.

سال گذشته هدف گذاری ما در بورسیه کردن دانش آموزان 50000دانش آموز بود و ما توانستیم 52000 نفر را بورسیه کنیم و 9000 نفر به دلیل بی نظمی در شرکت در آزمون ها و درس نخواندن به حالت تعلیق درآمدند و امسال هدف گذاری ما بورسیه کردن 60000 دانش آموز است. برای ثبت نام در آزمون های کانون دانش آموزان هر چه زودتر اقدام کنند استفاده بیشتری خواهند برد. البته ثبت نام همیشه ادامه دارد برای ثبت نام در آزمون های کانون چه به صورت عادی یا بورسیه دانش آموزان می توانند به شماره 10008451 نام شهرشان را پیامک کنند یا به نمایندگی کانون در شهرشان مراجعه کنند.

سوال: ما باید زرد عمومی را نزدیک کنکور کار کنیم پس چرا توصیه می کنید که در تابستان آن را کار کنیم؟ چهارم تجربی از بروجرد

کتاب زرد اختصاصی را باید نزدیک کنکور در دوران جمع بندی استفاده کنید ولی کتاب زرد عمومی را باید در تابستان کار کنید و بعد از آن هم ادامه دهید.  این کتاب شامل 30 دوره کنکور داخل و خارج کشور گروه های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان است. دانش آموزان هر گروه می توانند علاوه بر سوالات عمومی رشته خودشان، تست های گروه های دیگر را هم کار کنند و به آن ها تسلط پیدا کنند. حسن این کتاب در این است شما با سوال های استاندارد آشنا می شوید. استانداردترین سوال ها هم تست های کنکور هستند. دوم این که ذهن شما منظم می شود و یاد می گیرید که چگونه باید مطالعه کنید. در واقع شما با این کتاب، کار را از پایان آغاز می کنید و ابتدای کار متوجه می شوید که از شما چه می خواهند. و دیگر این که در کنار هر تست این کتاب نوشته شده است که مربوط به کدام مقطع است در نتیجه حتی دانش آموزان سال های پایه هم می توانند از این کتاب استفاده کنند و سوال های مربوط به مقطع خودشان را پاسخ دهند.

سوال: من میانگین تراز 5900 دارم و می خواستم بدانم ساعت مطالعه ایده آل چند ساعت است و چه حجمی از مطالعه ما باید به تستی و چه حجمی به تشریحی اختصاص داده شود؟

فهیمه فرخ زاد

ساعت مطالعه حد کمی ندارد و برای هر کسی هم متفاوت از دیگری است. تا جایی که شاداب و با انرژی هستید درس بخوانید و حد خودتان را شما می توانید مشخص کنید. بحث مربوط به تشریحی و تستی مربوط است به تعادل های در مطالعه. این تعادل ها عبارتند از تعادل در مطالعه تستی و تشریحی. تعادل در مطالعه عمومی و اختصاصی، تعادل در مطالعه پیش و پایه و تعادل در درس خواندن خودتان و کلاس رفتن.

بدیهی است که باید اولویت شما به مطالعه تشریحی و اتکا به کتاب درسی باشد تا سوال های تستی. این که گفته می شود سوال های کنکور مفهومی تر شده اند یعنی تشریحی تر شده و از کتاب درسی هستند و در اولویت بین اختصاصی و عمومی ها اولویت باید به اختصاصی ها باشد و بهتر است 70 یا 80 درصد از زمان مطالعه را به اختصاصی ها و 20 تا 30 درصد را به مطالعه عمومی ها اختصاص داد.

با تشکر از ناهید منجمی