کنکوری ها روش صحیح درس خواندن را یاد بگیرند
اصل پشتکار است نه هوش
سعی می کردم وقتی درس می خوانم حواسم کاملا جمع باشد


به بچه هایی که امسال کنکور دارند توصیه کنم هرگز نسبت به خودشان بی اعتماد نشوند.

به گزارش یزد رسا به نقل از میبد خبر، نتایج یکی از سخت ترین آزمون های کشور یعنی کنکور بالاخره اعلام شد و در این بین دانش آموزان میبدی مانند هر سال توانستند رتبه های خوبی را از آن خود کنند. در اولین گفتگوی خود به سراغ یکی از نخبگان کنکور سراسری سال 93 میبد رفتیم. او کسی نیست جز خانم  فاطمه صادقی؛ دانش آموز دبیرستان دخترانه نمونه گل محمدی. ماحصل گفتگو ما با وی را بخوانید:

خانم صادقی در چه رشته ای در کنکور شرکت کردید و چه رتبه ای را کسب نمودید؟

رشته علوم تجربی، رتبه 136 منطقه دو.

درس خواندن برای کنکور را از چه زمانی شروع کردید؟

درس خواندن به طور جدی را از آبان ماه سال گذشته شروع کردم.

روش خواصی برای مطالعه داشتید؟

سعی می کردم وقتی درس می خوانم حواسم کاملا جمع باشد.

چند ساعت مطالعه می کردید؟

ساعت مشخصی نبود. درس می خواندم تا خسته شوم. اما می توانم بگویم میانگین 10 ساعت.

به چه دروسی بیشتر علاقه داشتید؟

زیست شناسی را بسیار دوست داشتم. ریاضی و فیزیک هم.

در کلاس کنکور هم شرکت می کردید؟

خیر. فقط در آزمون های قلم چی به مدت دو سال شرکت می کردم. دو سال عضو قلم چی بودم.

بهترین رتبه ای که در این آزمون ها به دست می آورید چند بود؟

بهترین رتبه ام 240 و خورده ای بود. چند آزمون هم خراب کردم و رتبه چهار رقمی آوردم.

فکر می کردید رتبه 136 را بدست آورید؟

راستش نه. این طوری نه. نسبت به تلاش هایی که کرده بودم فکر می کردم رتبه خوبی را بیاورم ولی این رتبه را خیر.

صبح روز کنکور چه احساسی داشتید؟

قبل از آزمون خیلی آرامش داشتم. اصلا استرس نداشتم. صبح روز کنکور مثل روزهای عادی بود. تنش و استرسی نداشتم. در بین بچه ها که قرار گرفتم یک مقدار استرس گرفتم، چون بچه ها مضطرب بودند. سعی کردم به خودم اعتماد داشته باشم.

با همکلاسی ها در مورد آزمون صحبت نکردید؟

قبل از آزمون با همکلاسی ها در مورد کنکور ریاضی فیزیک صحبت کردیم که بچه ها می گفتند درس شیمی آنها سخت بوده است یک مقدار مضطرب شدم.

درصدهایی که زده اید چه قدر بوده است؟

ریاضی 58 درصد، زیست 90 درصد، فیزیک84 درصد، شیمی 67 درصد، زمین شناسی را وقت کم آوردم و 2 یا 3 سوال بیشتر نزدم که شد 6 درصد.

دروس عمومی هم به ترتیب: ادبیات 57 درصد، عربی70 درصد، دینی76 درصد، زبان 61،

وقتی رتبه خود را دیدید چه احساسی داشتید؟

خیلی خوشحال شدم.

چرا؟

چون به هدفی که در اول سال تحصیلی برای خودم در نظر گرفته بودم رسیدم.

رمز موفقیت خود را در چه می دانید؟

برنامه ریزی، توکل به خدا و پشتکار و همچنین مساعدت های خانواده ام.

مدرسه شما چه نقشی در موفقیتتان داشت؟

معلمان و کادر دفتر بسیار دلسوز بودند. کادر مدرسه به بچه ها اعتماد داشتند و برای آنها دلسوزی می کردند. معلمان و مدیر برای بچه ها واقعا دلسوزی می کردند.

یک خاطره شیرین از زمان کنکور خود بگویید؟

سوال سختی است، چون این دوران دوران سختی است. خاطره شیرین کم داشتیم. به فکرم خطور نمی کند.

تلخ ترین خاطره این دوران؟

 زمانی بود که من در آزمون ها سعی می کردم و نتیجه نمی گرفتم.

علت خاصی داشت؟

بالاخره موردهای بود که پیدایش کردم. اوایل سال اعتماد به نفس کمی نداشتم. بار علمی داشتم ولی اعتماد نفس کافی نداشتم. سعی کردم آن را رفع کنم.

از چه زمانی برای کنکور سرمایه گذاری کردید؟

سال اول و دوم دبیرستان خیلی درس نمی خواندم. سوم بیشتر شد و پیش دانشگاهی هم جدی درس خواندم.

در تمام مقاطع تحصیلی در مدرسه نمونه درس می خوانید؟

خیر. دبستان و راهنمایی مدرسه عادی بودم و دبیرستان نمونه.

با وجود معلمان مجربی که در میبد هست آیا نیاز به کلاس کنکور وجود دارد؟

بله . چون بنا به قانون معلمان مرد نمی توانند در مدارس دخترانه درس بدهند. اکثر معلمان مجرب مرد هستند و نیاز به رفتن به کلاس کنکور است.

چقدر هوش و استعداد را در موفقیت خود دخیل می دانید؟

هوش و استعداد دخیل است ولی اصل پشتکار و تلاش فرد است.

چه رشته ای را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنید؟

هنوز تصمیم نگرفتم.

هیچ رشته ای مدنظر ندارید؟

پزشکی، داروسازی و ...

روند موفقیت شما چه بود؟

توکل به خدا، کمک های خانواده که هیچ امکاناتی را برای من کم نگذاشتند. خانواده ام از لحاظ روحی و مادی به من کمک فراوانی کردند، در موفقیت من نقش بسزایی داشتند.

چه  توصیه هایی به دانش آموزان کنکوری امسال دارید؟

به نظر من بهتر این است که به جای زیاد درس خواندن؛ روش درست درس خواندن را یاد بگیرند. از کسانی که موفق بوده اند مشاوره بگیرند. خود من از خانم سبحانی که سال قبل رتبه خیلی خوب آورده بودند برای درس خواندن مشورت گرفتم.

بعد از کنکور سراغ کلید سوالات رفتید تا ببیند چه کار کردید؟

اصلا سراغش نرفتم.

چرا؟

چون هرچه بوده تمام شده بود. سوالات امسال سخت بود مانند شیمی، ریاضی. فکر می کردم شاید درصدهایم پایین باشد و لحظات سختی را سپری کنم.

مطالعه غیر درسی هم داشتید؟

خیر. ولی تفریحات غیر درسی ام را کنار نگذاشتم. اوقات فراغت را با خانواده بیرون می رفتم. به خانه اقوام سر می زدم. بعضی وقت ها هم خیلی کم از اینترنت استفاده می کردم. نقاشی هم کار می کردم. سعی می کردم تحرک بدنی داشته باشم.

امکان دارد بالاخره در رشته مورد علاقه خود و در یک دانشگاه معتبر خارج از استان پذیرفته شوید دوری از خانواده را برایتان مشکل نیست؟

دوری از خانواده برایم سخت است. بعضی مواقع برای هدفی که داریم باید بعضی چیزها را فدا کنید.

تا کجا می خواهید درس بخوانید؟

سعی می کنم تا آنجایی که بتوانم ادامه تحصیل بدهم.

موفقیت به نظر شما چه رنگی است؟

سبز

حرف آخر:

به بچه هایی که امسال کنکور دارند توصیه کنم هرگز نسبت به خودشان بی اعتماد نشوند. این بزرگترین مشکلی است که می تواند دامنشان را بگیرد.

پدر خانم صادقی هم نقش خانواده را در موفقیت دخترش این طور بیان می کند:

همیشه برنامه ام در زندگی این بوده است که احساس مفید بودن در جامعه را در بچه هایم تقویت کنم. برای به دست آوردن مسائل مادی در جامعه، خیلی راه ها وجود دارد. ولی احساس مفید بودن جایگاهی ندارد. خیلی دوست داشتم که بچه هایم احساس مفید بودن را داشته باشند. سعی کردم مسیر را برایشان مهیا سازیم. هیچ موقع اصرار به درس خواندنشان نکردم. شرایط را مهیا کردم تا مشتاق درس خواندن شوند. بیشتر خودشان سعی و تلاش کردند و موفق شدند.

گفتگو: سمیه مرادی