سوال: من در پیش ۱ از پایه قوی‌تر هستم برای بازه زمانی ۳ هفته جمع‌بندی نیمسال اول می‌دانم پیش ۱ را می‌توانم کامل بخوانم بهتر نیست که در آزمون ۲۱ آذر و ۵ دی بیشتر زمانم (حدود ۸۰ درصد) را به پایه اختصاص بدهم؟ فارغ التحصیل

اگر شما فارغ التحصیل هستید در این تصمیم مشکلی نمی‌بینم اگر دانش‌آموز بودید می‌گفتم اولویت با درس‌ها و امتحانات مدرسه است. شما بر اساس وضعیت خودتان تشخیص داده‌اید وزن مطالعه دروس پایه را بیشتر کنید و شما در تعادل خودتان چنین کاری را صلاح می‌دانید. مشکلی وجود ندارد و تعادل هر شخص هم مخصوص خود اوست.

سوال اول: در مورد ترتیب حل سوال‌های دفترچه سوالی دارم، برخی از مدرسان به ما که رشته تجربی هستیم توصیه می‌کنند که درس شیمی را قبل از فیزیک بزنیم نظر آقای قلم‌چی چیست ؟

سوال دوم: آیا ما باید علاوه بر مروری که خود برنامه‌ راهبردی تعیین کرده است مروری جداگانه هم داشته باشیم؟

فاطمه عزیزپور میانگین تراز ۶۳۰۰ از الشتر لرستان رشته تجربی

 پاسخ سوال اول: نظم موجود در دفترچه‌های آزمون را حفظ کنید. بیشترین متقاضی برای تغییر ترتیب دفترچه را هم در رشته تجربی و در درس زیست می‌بینیم. مثلا دانش‌آموزان رشته تجربی می‌گویند چون زیست درس اصلی ماست در پاسخ به دروس در دفترچه اختصاصی، اول زیست را پاسخ دهیم که بیشترین ضریب را دارد و ریاضی هم سخت‌تر است و هم ضریب آن کمتر است را بعدا جواب دهیم.

همان‌طور که می‌دانید در دفترچه اختصاصی، چون دانش‌آموزان بعد از پاسخ به عمومی‌ها به اندازه کافی خسته شده‌اند اگر آخرین درس را ریاضی قرار دهند خسته هستند و نمی‌توانند نتیجه خوبی کسب کنند پس  اول درس ریاضی می‌آید، این انتخاب هم‌چنین مبتنی بر روانشناسی دانش‌آموزان نیز است.

توصیه می‌کنم با اجرای تکنیک ضربدر و منها و زمان‌های نقصانی نظم دفترچه را رعایت کنید و مبتنی بر کتاب درسی پیش بروید، و به امتحانات مدرسه توجه کنید و هرگز از جاده اصلی جدا نشوید.

 در عین حال اگر این سوال را آخر اردیبهشت می‌پرسیدید و می‌گفتید که به این کار عادت کرده‌اید، هر چند این یک عادت درست نیست، پاسهخ من این بود که دیگر در ۳ ۴ هفته آخر آن‌را تغییر ندهید. بیش از ۹۰ درصد رتبه‌های برتر هم طبق نظم دفترچه پیش می‌روند، امسال زمان کارهای عجیب و غریب نیست از طرفی شما در این سال بیش از هر چیزی و بیش از هر زمان دیگری به نظم و آرامش نیاز دارید. پس هرگز از جاده اصلی جدا نشوید.

پاسخ سوال دوم:

همین مرورهایی که در ایستگاه‌های جبرانی  برنامه راهبردی گنجانده‌ایم کفایت می‌کند. پیشنهاد می‌کنم برنامه راهبردی را دقیق نگاه کنید و ببینید که هر مبحث چند بار دوره شده است و اگر دلتان آرام نمی‌گیرید باز هم مرور کنید ولی این یک کار اضافی است و این زمان را باید صرف کارهای اصلی بکنید.

سوال: من بیشتر در کتاب‌های تخصصی تسلط دارم اگر در کنکور همه تخصصی‌هایم را ۱۰۰ درصد بزنم و عمومی هم هیچی نزنم می‌توانم رتبه برتر بشوم؟ فرنگیس محمودیان از لردگان رشته معماری با میانگین تراز ۵۶۱۴

همان‌طور که می‌بینید دانش‌آموزان از همه رشته‌ها و از همه شهرها و با بازه‌های ترازی مختلف سوال‌های خودشان را مطرح می‌کنند و بیننده برنامه فرصت برابر هستند.

نه با این کار موافق نیستم باید تعادل داشته باشید این‌که فقط تخصصی بزنید و عمومی پایه مثلا دینی و ادبیات و عربی و ریاضی و فیزیک و شیمی را پاسخ ندهید موافق نیستم. اگر هم در این دروس قوی نیستید توصیه می‌کنم هم حداقل ۲ تا از ۱۰ تا بزنید.

به همه توصیه می‌کنیم که مقاله‌ای را که از زهرا مشایخی رتبه ۱ کنکور ۹۲ رشته انسانی در سایت کانون قرار داده شده است را با دقت بخوانید این مطلب بسیار عالی است؛ درس ریاضی او خوب نبود اما توانست آن را به نقطه قوت خودش تبدیل کند.

به طور مثال این درست نیست که دانش‌آموز رشته انسانی بگوید که من درس ریاضی را کنار بگذاریم. شما می‌توانید درسی را بیشتر دوست داشته باشید ولی حق ندارید از درسی بدتان بیاید و نباید درسی را صفر مطلق بزنید از ۱۰ تا ۱ یا ۲ تا بزنید و سوال ساده می‌توانید پیدا کنید. این کار به صلاح شماست که هیچ درسی را صفر مطلق نزنید.