برنامه رادیویی زنگ برنامه‌ ریزی
گفتگو با مادر محمد سجاد شعبانی پور رتبه ۱۰ کنکور ۹۳

شما ساکن کدام شهر هستید؟
ما ساکن اصفهان بودیم ولی به خاطرمحمدسجاد به تهران کوچ کرده‌ایم.

فرزند شما از چه سالی به کانون آمد؟
محمدسجاد از سال چهارم به کانون پیوست ما خیلی تاکید داشتیم به کانون بیاید و یک مقدار دیر شد و پشیمان بود که چرا زودتر به کانون نیامده است و می‌گفت کاش از راهنمایی آمده بودم من می‌گفتم الان هم دیر نیست. وقتی آزمون‌ها را شرکت می‌کرد می‌گفت سوال‌های آزمون‌ها خیلی پربار و مغزدار و خوب است.

نوع همکاری شما و پدر ایشان در حوزه آموزش چگونه بود؟ ارزیابی آزمون را چگونه انجام می داد؟
منزل ما چون به محل آزمون نزدیک بود می‌گفت می‌خواهم پیاده بیایم و در میسر هم سوال‌ها را دوباره نگاه می‌کرد بلافاصله از دم در که می‌رسید من دفترجه را می‌گرفتم و سوال‌ها را یکی یکی با هم نگاه می‌کردیم و سه نفری با من و پدرش هم با هم می‌نشستیم و ارزیابی و تحلیل آزمون را انجام می‌دادیم.
او خیلی حس رقابت با دیگران داشت و بارها با موبایلش نگاه می‌کرد که ببیند آیا نتایج آمده است یا نه و نتیجه‌ها چگونه است.

 اگر احیانا نتیجه آزمون او خوب نمی‌شد واکنش شما چگونه بود؟
ما خیلی به او امید می‌دادیم و می‌گفتیم سعی و تلاش خودت ‌را کرده‌ای.

شما گفتید ما سه نفری گفتگو می‌کردیم و او شما را پس نمی‌زده است در واقع او دوست داشته که با شما گفتگو کند؛ در حالی‌که برخی گله می‌کنند که فرزند ما دوست ندارد که والدین در روند آموزشی آن‌ها دخالت کنند شما چگونه به چنین مشکلی بر نمی‌خوردید؟
ما سه فرزند داریم از اول که مدرسه رفتند به این صورت بود که سعی می‌کردیم همه چیز فراهم باشد و کمکشان می‌کردیم. نه این‌که کمک درسی کنیم ولی همین که شرایط خانه را خیلی مهیا می‌کردیم و اصلا فضای منزل متشنج و کج خلقی نبود و بچه ها هم با ما دوست بودند.

شغل شما و پدر او چیست؟
من خانه‌دار هستم و پدرش فرهنگی بازنشسته است.


این رمز دوستی چه بوده است؟
هیچ کدام از ما سخت‌گیر نبودیم در عین حال که مهربان بودیم اما همیشه هم پیگیر بودیم و مرتب به مدرسه او سرمی‌زدیم و من و پدرش هر دو با هم به مدرسه می‌رفتیم.

سالی چند بار به مدرسه او سر می‌زدید؟
 هر بار که نیاز بود مثلا برای جلسات انجمن اولیا و مربیان و دیدار با معلم‌ها حتما به مدرسه می‌رفتیم.

الان فرزند شما در کدام دانشگاه و چه رشته‌های درس می‌خواند؟
رشته دندانپزشکی دانشگاه شهیدبهشتی درس می‌خواند.

مهم‌ترین نتیجه‌ای که به نظر شما فرزندتان از آزمون‌های کانون کسب کرد چه بود؟ جدا از کیفیت سوال‌ها که به آن اشاره کردید.

می‌گفت آزمون‌ها خیلی تاثیرگذار بودند. برای کنکور آمادگی او بیشتر شد و از سوال‌ها راضی بود.

آیا فرزند شما در آزمون‌ها غیبت هم داشت؟
نه به جز یک آزمون که مریض بود.

الان هم در جریان کار او هستید؟
 نه خیلی زیاد اما ما اصفهان بودیم ولی به خاطر او کوچ کردیم و آمدیم تهران یک منزل اجاره کردیم.

پس الان هم همراه و در کنار او هستید و محیط گرم خانواده وجود دارد.

بله

و من فکر می‌کنم این کارهای که شما می‌کنید می‌تواند برای دیگران هم تاثیر گذار باشد.

امسال که رفت کلاس کنکور ما گفتیم قلم‌چی اسم بنویسد به دیگران هم توصیه می‌کنیم.

من به محیط غنی خانواده‌ها تاکید می‌کنم که سبب می‌شوند دانش‌آموزان به اوج شکوفایی برسند و مطمئن باشید علت اصلی موفقیت محمد سجاد شعبانی پور محیط غنی خانواده اوست. این والدین به فرزندانشان افتخار، اعتماد و با آن‌ها گفتگو کرده‌اند و موفقیت فرزندان آن‌ها تصادفی نیست و آن‌ها نقش تعیین کننده دارند. 

منبع : قلم چی