میخوام یه کمی در مورد برنامه ریزی صحبت کنم...میدونم که قطعا همتون دارید طبق یه برنامه ای درس میخونید حالا این برنامه یا روزانه است یا هفتگی یا...اما مشکل خیلیها اینه که نمیدونن چرا نمیتونن برنامه رو به طور دلخواهشون اجرا کنن یا اصن نمیتونن اجرا کنن یا اجرا میکنن اما نتیجه نمیگیرن و...

اولین چیزی که به نظر می رسه اینه که باید در درجه اول قابلیت هاتون رو خوب بشناسید(فک کنم دیگه الان  کامل شناختید- با آنالیز مدل درس خوندن قبلیتون-) مثلا من  کسی رو دیدم که اینجوری برنامه ریزی کرده که از ساعت ۷ صبح تا ۱ شب پشت سر هم با فاصله یک ربع تایمهای یک ساعت و نیم درس خوندن ریخته این در حالیه که توی عمرش روزانه بالای ۴ ساعت نتونسته درس بخونه خوب قطعا همچین فردی نمیتونه نتیجه بگیره!!شاید بگه که من دیگه عوض شدم و کاری نیست که از من بر نیاد!بعله درسته اما پله پله باید به این مطلوب رسید!درسته که شاید یکی دو هفته بتونه این برنامه سنگین رو اجرا کنه اما به طور حتم بعد از اون میبره و دیگه نمی تونه ادامه بده!



پس اولین مورد اینه که برنامه رو حتما حتما طبق قابیلت های شناخته شده تون بریزید مثلا اگه به طور میانگین روزی ۵ ساعت میخوندید اول سعی کنید به تدریج به ۶ ساعت اونو برسونید و به تدریج بیشتر!البته این افزایش هم به دلخواه نیست و حتی به صورت تدریجی هم اگه زیاد بشه از یه جایی به بعد باعث فرسایش شما میشه!این عدد ها کاملا تجربیه و از فردی تا فرد دیگه فرق میکنه!سعی نکنید خودتون رو با بقیه مقایسه کنید همین طور برنامتون رو!همواره خودتون رو در نظر بگیرید و از پیشرفت هاتون راضی باشید حتی اگه اندک باشه!

دومین مورد این که سعی کنید برنامتون یکنواخت و خسته کننده نباشه یعنی به صورت ترکیبی متوازن از درسها باشه مثلا اگه کسی بیاد صبح زود هندسه بخونه بعدش گسسته بعدش دیفرانسیل بعد هم فیزیک خوب احتمال اینکه این فرد از ادامه برنامه اش باز بمونه خیلی زیاده!سعی کنید طبق روحیاتتون برنامه رو متنوع بریزید مثلا من خودم به شخصه بعد از ریاضی با خوندن شیمی خیلی حال میکردم یا مثلا بعد از فیزیک دینی!!! سعی کنید صبح را با یک درس عمومی شروع کنید درسته که شاید کسل بار باشه اما  برای کنکورتون خیلی مفیده چون اولین درسهاتون تو کنکور عمومیه و اگه عادت نکرده باشید به عمومی خوندن توی صبح سرعتتون توی عمومی ها در امتحان و کنکور کم میشه!

آخر شب هم باز توصیه میکنم عمومی بخونید چون طبق یه مطلب علمی که خودنم آخرین مطالب که توی ذهن قبل از خواب هست موقع خواب اول از همه و به خوبی توی ذهنتون بایگانی و منظم میشه پس این کار رو هم حتما بکنید مثلا خوندن لغات زبان یا عربی قبل از خواب!

برنامتون رو هم جوری بریزید که درسهای مشابه پشت سر هم نباشه!مثلا درسهای تحلیلی و فکری از هم جدا باشن بهتره یا مثلا زبان و عربی جدا باشن بهتره و...

توی برنامتون حتما زمانی رو هم برای یه نوع ورزش هوازی در نظر بگیرید این ورزشها برای رفع کسالت یا سردرد هایی که موقع درس خوندن میاد خیلی مفیده!

زمان هایی رو هم توی هفته به عنوان پاداش برای خودتون به عنوان تایم آف بگذارید که اگه برنامتون رو خوب اجرا کرده بودید توی اونا هر کاری که دوست دارید بکنید  !بعضی ها شاید دوست داشته باشن توی اونها هم درس بخونن!!

آهان!حتما توی برنامه کلی هفتگیتون هم چند تا تایم شناور بگذارید به این معنی که به برنامتون خاصیت تحرک میده و اونو از حالت جامد بودن در میاره مثلا اگه خدایی نکرده یه روز مریض شدید میتونید اون برنامه عقب افتادتون رو توی تایمهای شناور اجرا کنید یا مثلا موقع برنامه ریزی شما خبر ندارید که مثلا ۲ روز دیگه معلمتون واستون امتحان میذاره تو مواقع اورژانسی میتونید یه سری تایمهاتون رو به اونا انتقال بدید البته تاکید میکنم که فقط و فقط در مواقع اورژانسی اگر هم مشکلی توی هفته نبود توی اون تایمها کمبود هاتون رو جبران کنید مثلا اگه توی تایم تست ریاضی که قبلا داشتید نرسیدید تستها رو بررسی کنید توی این تایمها این کارو بکنید!
نکته آخر که به ذهنم میرسه اینکه:تایمهایی که توی یک روز(تاکید میکنم یک روز)دارید رو اگه خواستید میتونید جابه جا کنید(بنا به میلتون و اینکه توی یه زمان بیشتر حال چه درسی رو دارید)البته اگه برنامتون رو طبق اصول و متوازن ریخته باشید به این کار نیازی پیدا نمیکنید!فقط لطفا تایمهای یک روز را با تایمهای روز دیگتون جابه جا نکنید که برنامه از شکلش خارج میشه و باعث بی نظمی و بی انگیزگی میشه!
من دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه!اگه سوال یا مشکلی دارید تو قسمت نظرات در خدمتم