شاید دغدغه ی بسیاری از دانش آموزان ساعت مطالعه پایین باشد که دلزدگی از درس را برای آنها به همراه می آورد. با راهکارهای زیر تا میزان زیادی می توانید این احساس را از خود دور کرده و با اشتیاق درس بخوانید به طوری که ساعت مطالعه شما روز به روز بالاتر برود.

۱.اولین و مهم ترین شرط موفقیت در این راه پر کردن صادقانه دفتر برنامه ریزی می باشد(با خودتان رقابت کنید). یک هفته را به عنوان پایه قرار دهید و بدون هیچ وسواسی هر مقدار که درس خوانده اید به طور دقیق در دفتر برنامه ریزی خود بنویسید. معمولا در هفته ی پایه ساعت درسی بالا نیست اما اصلا نگران نباشید . شما می خواهید شروع کنید و برای شروع به یک نقطه احتیاج دارید که هفته ی اول همین نقطه ی شروع شما است .


۲. در مرحله ی بعد وقتی ساعت درسی کل هفته و هر درس را به صورت مجزا مشخص شد , برای هفته ی بعد خود هدف گذاری کنید.

توجه: هدف گذاری تان نباید غیر واقعی و آرمانی  باشد.


پیشنهاد می شود که اگر این هفته ۲۰ ساعت درس خواندید در هفته ی بعد آن را تبدیل به ۲۵ ساعت کنید نه ۴۰ ساعت. این ۵ ساعتی را که می خواهید اضافه کنید در درس هایتان خورد کنید. اگر ریاضی این هفته ۱ ساعت خوانده اید ۱ ساعت از آن ۵ ساعت را در درس ریاضی تان هدف گذاری کنید.(یعنی هدف ۲ ساعت می شود) برای برخی از درس های عمومی حتی می توانید یک ربع اضافه کنید.


۳. قبل از شروع هفته ی دوم این ساعات هدفگذاری شده را در کنار ستون نام درسهایتان در صفحه ی هفته ی دوم با مداد یادداشت کنید که در مقابل چشمتان باشد و بتوانید پاک کنید.


۴. با شروع هفته ی دوم حتی اگر یک ربع از ادبیاتتان را خوانده اید از ساعت هدفگذاری شده کم کنید. مثلا هدفتان ۲ ساعت ادبیات در هفته بوده است که کنار جدول نوشته اید. با خواندن یک ربع در روز شنبه و در ضمن وارد کردن آن در جدول عدد ۲ کنار جدول را پاک کرده و به ۴۵/۱ تبدیل کنید. با این کار در واقع شما یک تایمر معکوس دارید که هرچقدر بخوانید از آن عدد کسر می شود. با این کار اشتیاقتان برای صفر کردن همه ی هدفگذاری هایتان بیشتر می شود. و وقتی در آخر هفته بی حوصله هستید ولی می بینید که مثلا برای ریاضی تنها ۵/۰ ساعت مانده تا رسیدن به هدفتان مشتاق می شوید که بخوانید و عدد را صفر کنید.


۵. با فرا رسیدن روز جمعه باید به حساب و کتاب بپردازید. آخرین فرصت است که اگر در برخی از دروس به صفر نرسیده اید تلاش خود را بکنید. در آخر ساعات را دوباره جمع بزنید و ببینید که چقدر با ساعت کل هدف گذاری شده تان فاصله دارید. مطمئن باشید که تفاوت چندانی ندارید و با اشتیاق و انگیزه ی بیشتر می توانید هفته سوم خود را با هدف گذاری های جدید آغاز کنید.