از اونجایی که این روزها ، معروف به روزهای انتخاب هست ، ما هم به خودمون وظیفه دیدیم که مثل هرسال به شما نکاتی متذکر بشیم تا خدایی نکرده مثل قریب به 80 درصد کنکوری ها از روی جو زدگی ضرر نکنید . همیشه فایل صوتی همایش ها برای اینجور مباحث در سایت قرار می دادم ولی از اونجایی که ما ایرانی ها تا به دانلود مطالب علمی که میرسه تازه به یاد شارژ اینترنت میفتیم و خسیس میشیم حسابی ، بهتر دیدم که تایپ کنم تا شاید طالب بیشتری داشته باشه ؛ البته این انتقاد وارد میدونم که اکثر مشاوره های کارگاه های صوتی فقط راجب موضوع خاصی صحبت نشده و همین باعث میشه که نشه آنها بطور خوبی منظم و دسته بندی موضوعی کرد ؛ اما اعتقاد دارم که وقت بیکاری خودتون در جایی مثل اینجا بگذرونید خیلی خیلی بهتره و اگر همه صحبت ها دانلود کنید و در زمان های خالی و مرده گوش بدین نه تنها به درد کنکور بلکه به درد زندگی تون هم میخوره ؛ البته با توجه به آمار دریافت بالای تنها کلاس مشاوره اینترنتی رایگان و استقبال بچه ها حتی از همایش های سال های گذشته ، میشه فهمید که زرنگ ها همیشه همراه ما هستن و دارن از تک تک موقعیت ها استفاده می کنند . خب برسم سر بحث اصلی مون ، بی مقدمه در روزهای انتخاب ، بحث داغ انتخاب آزمون های آزمایشی ؛ سوالی که انقدر برام اسمس میشه و موضوع تک جلسات مشاوره ایم به خودش اختصاص میده که ، نگووووو ….

بطور کلی منه افشار و همه اعتقاد به حجم بالای کار کنکور و زمان کم آن و همین طور کم تجربگی حتی بهترین دانش آموزان سال های پایه دبیرستان در زمینه کنکور داریم . همیشه هم گفتیم که لزوما” یک دانش آموز خوب ، یک داوطلب خوب نیست . بخاطر شرایط این سال با نظم و برنامه بودن و مهمتر از همه ایجاد یک سیستم نظارتی و پشتیبانی مثل داشتن مشاور ، شرکت در آزمون و غیره احساس میشه ؛ تا در مجموع داوطلب بتونه با کمترین میزان ریسک و آزمون و خطا به کار خودش ادامه بده و در نهایت در این رقابت فشرده ،مثل کیانوش رستمی در بازی های آسیایی بهت زده از کار خارق العاده حریف گمنام چینی در مهار وزنه 180 نشه و رنگ و لعاب رشته و دانشگاهش عوض نکنه . آزمون ها به عنوان یک سیستم منسجم می تونن تا حد زیادی به جهت دهی کلی و پیش بینی حدودی مسیر حرکت کنکوریها کمک شایانی کنن ؛ همچنین به عنوان یک فاکتور مهم ارزیابی ، نکات ضعف و قوت داوطلب رو در مقایسه با جامعه آماری خودشون به آنها اطلاع میدن و برای پیشرفت در دوره های بعدی برگزاری آزمون ، ایجاد انگیزه می کنند .

 

حتی اگر برای کسی مقدور نیست از جهت مالی یا از جهت اینکه سن بالایی نسبت به بقیه داوطلبان داره و ی جورایی از لحاظ روانی نمی تونه حضور فیزیکی در سر جلسات برگزاری کنکورهای آزمایشی بعمل بیاره هم توصیه می کنم که با برنامه آزمون کلی مسیر کارش مطابقت بده و سوالات آزمونی رو در منزل از سایت های فروش آزمون بگیره و در شرایط و روز مشابه به سوالات آزمون پاسخ بده .

 

اما بزرگترین موسسات برگزار کننده آزمون ها از جمله کانون،گزینه دو،سنجش و گاج هستند که همیشه رقابت بین آنها بر سر جذب حداکثری داوطلبان غوغا میکنه . بطور کلی هرمحصول یکبار تولید مثل لوح های فشرده آموزشی دروس یا کنکورهای آزمایشی که تنها یکبار برای تهیه و تنظیم آنها در طول مدت زمان ارائه خدمات شون به شما تلاش شده و قابل تکثیر به n هزار نسخه هستند ، با سود بسیار زیادی برای تهیه کنندگان این وسوسه رو به وجود میارن که بخوان خودشون به روش های مختلف بیش از حد واقعی بزرگ نشون بدن و بدون پشتیبانی درخور و جالب به ظرفیت بی نهایت اعضای زیر مجموعه شون اضافه کنند . خیلی وقت ها دیدیم که نمایندگی های این آزمون ها با بستن قراردادهای برد _ برد و با پرزنت کردن مدارس یا آموزشگاه ها در شهرستان ها ، سعی در جذب حداکثری نفرات و درآمد خود دارند و با تبلیغاتی پیرو با کیفیت و استاندارد بودن آزمون های خود و تلاش برای اعتماد سازی ، با برجسته کردن نفرات برتر سالهای گذشته خود دارند ؛ که گاه با مرور تصاویر نفرات برتر کنکور سال های گذشته به تناقضاتی عجیب و غیرقابل هضم بر می خوریم .

 

اما آخریش آقای افشار ، کدوم آزمون ثبت نام کنیم ؟

 

این همون سوالی هست که پاسخش به خیلی عوامل بستگی داره ، که اینجا سعی می کنم چندتایی از آنها بهت معرفی و برات باز کنم . و لطفا از در و دیوار شهر و تبلیغات و افرادی که خودشون برای این گونه موسسات کار می کنن و ذی نفع هستند ، جهت نگیر !!!

 

 

اولین پارامتر مهم در امتیازبندی آزمون ها ، قدمت برگزاری و تجربه و سابقه موسسه در اعتمادسازی سنوات گذشته خودش از اساتید و داوطلبان است . به همین خاطر هست که شاید خیلی از مدارسی که با شهریه های آنچنانی ، تصمیم به برگزاری و تشکیل سلسه کنکورهای آزمایشی داخلی بین دانش آموزان میگیرن به دلیل عدم داشتن تجربه قبلی و انسجام در اجرا ، با استقبال خوبی حداقل از طرف کنکوریها مواجه نمیشن و یا مثل آزمون های گاج به دلیل عدم داشتن هیات علمی و طراحان سوال تمرکز و سپری کردن دوران آزمون و خطا ، کم و بیش برنامه هاشون دست خوش تغییرات زیادی هست تا به اون مدل بومی شون برسن . در این بین آزمون های گاج نمره ضعیفی میگیره .

نکته دوم در انتخاب ، جامعه ی آماری بالای اون آزمون هست که مسلما با توجه شواهد ، میشه گفت قلمچی در حال حاضر با جامعه آماری بالا در آزمون های پایه و کنکور خودش امتیاز قابل قبولی میگیره .

دوم کیفیت سوال از اون دسته نکات ظریفی هست که همه موسسات کم و بیش ادعا اون رو دارن و پس از برگزاری کنکور در هرسال میزان مشابهت خودشون رو با کنکور گذشته با ارائه آمارهایی می سنجن و اغلب مدعی بالاترین سطح استانداردی و پیش بینی سوالات طراحان کنکور و نزدیکی و قرابت مفاهیم آزمون خودشون به کنکورهای سال های اخیر هستن . اگر قدری از نظر کارشناسان و داوطلبان نکته بین مطلع باشین ، حتما شنیدین که اکثر این شباهت ها ، فقط در حد تشابه تیپی سوالات بهم هستن که اینکار بزرگی نیست و مسلما” و مشخصا” هر کسی میدونه مثلا” در درس ریاضی کنکور ، تیپ سوالات طرح شده از تابع چی میتونه باشه و اگر آزمونی تیپ سوالات تابع رو در فلان تاریخ برگزاری خودش مطرح کرده بود ، عملا” شق القمر نکرده و چیز بدیهی هست ؛ اما به نسبت آزمون گزینه دو از سنوات گذشته و درسال اخیر آزمون سنجش تونسته اند با طرح سوالات فنی و حرفه ای تر ، بیشتر از قلمچی و گاج برکیفیت سطح طراحی سوالات شون توجه کنند و در این بین گزینه 2 امتیاز بهتری میگیره .

سوم که به نظر من مهمترین نکته هست ، برنامه راهبردی و نظام برنامه سازی کلی آزمون هاست ؛ بطوریکه

تعداد آزمون های هر موسسه چقدر هست ، حجم کاریشون چطور تقسیم بندی شده ، تعداد دفعات دوره و مرور پیش بینی شده در هرکدوم چندتا و در چه بازه های زمانی هست ، چقدر برنامه ها قابل اجرا هست و از نظر پیش نیازی ، مبحثی کارکردن فصول دروسی مثل ریاضی، فیزیک و زیست و ادبیات و … کار برنامه ریزی شخصی برای داوطلب ساده تر میکنه ، تم اولیه حرکتی برنامه آزمون و فراز و فرودها با گذر زمان تا چه اندازه با نوسانات کمتری همراه هست و ….

 

در این بین دید یک داوطلب کم تجربه حال حاضر کنکور شاید به نکات ریزی که مد نظر منه افشار باشه جلب نشه ولی در مجموع قلمچی و گزینه 2 رو بخاطر رعایت پیش نیازی و پیشروی مبحثی دروس از سال های مختلف، تا حدی از دو رقیب دیگه شون بهتر می بینم و بخاطر تعداد بیشتر برنامه آزمون های کانون و برنامه ریزی خرد تر و دوره های بیشتر ، و با عنایت به اینکه مشکل خیلی از دانش آموزان و فارغ التحصیلان نداشتن مشاور و برنامه ریز دقیق درسی و به طبع اون بی قید و نظم بودن هست ، به کانون امتیاز بهتری میدم .

البته مشکل آزمون کانون در شل گرفتن برنامه های مهر و آبان و دیر تمام کردن دروس کنکور در پایان و کم بودن دوران جمع بندی که انتقادی به حق به سیستم آقای قلمچی هست ، همچنان ادامه داره و از این جهت بچه های تاپ کانونی ، بهتره به فکر روزنه هایی برای پیشروی هم باشند .

 

چهارم خدمات پس از جذب آزمون ها و موسسات هم یکی دیگه از مواردی هست که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته و با پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی تا حدی تونستن خدمات پس از فروش خوبی بطور عمومی فراهم کنن ؛ اما علی رغم این ها ، کم/نا کارآمدی طرح های اجرائی_حضوری مثل پشتیبان آزمون ها یاتبلیغات یکطرفه محصولات موسسه خودی ، با کار جدی و علمی تر می تونه به یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب آزمون ها بذل بشه که اسمش میذارم دلسوزی و نظارت و پشتیبانی ؛ متاسفانه کم نیستن داوطلبانی که بعد از چندماه شرکت در آزمون ها بنا به دلایل عدیده ای که اغلب منشا روانی_انگیزشی دارند ، دست از کار می کشن و رهسپار نیستی میشن ؛

بجاست که تدبیری برای بازگشت واحیا این پتانسیل از دست رفته توسط مدیران موسساتی که یک روز برای جذب این نفرات سر و دست می شکستند و با قول و قرار برادری و تاثیر گذاری مجموعه خود بر پیشرفت درسی فرزندان این ملت ، قسم و آیه میاوردن ، اتخاذ شود . پس برنامه ریزی بلند مدت و عمومی برای همه ، مثل کاری که آزمون ها می کنن یا برخی بنگاه های آموزشی که برای جذب بیشتر و فروش محصولات خودشون ، برنامه های تضمینی n روزه رایگان میدن با هیچ منطقی پذیرفتی نیست و باید هرفرد وقت گذاشت تا خوراک خاص خودش به بهترین شکل برای او تنظیم کرد .

اما دیگه بیشتر این این حاشیه نرم و بگم که

 

در مجموع با آزمون های کانون به دلیل برنامه خوبی که داره برای کنکوریها موافق تر هستم

و بهتر میدونم که فقط دانش آموزان قوی تر (با قدرت برنامه ریزی شخصی بالا) اما با وقت کمتر که به جمعه های بیشتری برای دراختیار خود بودن و مطالعه دروس نیاز دارند، به سمت سیستم گزینه دو برن

 

سیستم آزمون های سنجش هم به دلیل تعداد کمتر آزمون ها و برنامه های پرشی فقط برای دانشجویانی که در حال تحصیل میخوان کنکور94 هم شرکت کنند و دانش آموزانی که برنامه های کلاس ها و مدرسه شون هیچ جوره مطابق با قلمچی و گزینه دو نیست و زمین تا آسمون فرق داره پیشنهاد میدم . اما شرکت در آزمون های جامع سنجش و یا حداقل تهیه آزمون های جامع از دیگران در دوران جمع بندی برای همه توصیه می کنم .

 

(امسال هم خوب سختی سوالات شیمی سنجش در آزمون های جامع خودش پوشش داد)

 

از نظر قیمتی هم آزمون های سنجش بهترین (حداقل) قیمت ها داره و مقرون به صرفه ترین آزمون هست و قلمچی متاسفانه با اجباری کردن محصولات خودش ، در این زمینه حداقل امتیاز داره .


منبع : دکتر افشار