مریم شیرمستی گفت: به کنکوری ها توصیه می شود در این روزها تا آزمون سراسری به منظور نگه داشتن قندخون خود در حد طبیعی آب و مایعات را به کافی مصرف کنند.

این کارشناس تغذیه مصرف روزانه هشت لیوان آب را توصیه کرده و تصریح کرد: مصرف آب کافی فشارخون را در حد طبیعی نگه داشته که همین مسئله سبب خون رسانی مناسب شده و عملکرد مغز را در بهترین شرایط نگه می دارد.

شیرمستی مصرف میوه ها بخصوص میوه های تازه نظیر سیب، موز و زردآلو را به عنوان میان وعده برای بهتر کار کردن حافظه به کنکوری ها توصیه کرد.

وی همچنین مصرف میوه های خشک را برای حفظ قند و آهن خون مناسب ارزیابی و خاطرنشان کرد: به کنکوری ها توصیه می شود در جلسه آزمونها نیز به جای مصرف شکلات و کیک و ... از توت خشک، انجیر خشک و خرما استفاده کنند.

شیرمستی در ادامه مصرف انواع مغز ها نظیر پسته، بادام، سویا و ... را در روز های باقیمانده تا برگزاری آزمون سراسری به منظور تقویت و بهره گیری مناسب از حافظه مفید ارزیابی کرد.

این کارشناس تغذیه مصرف بیشتر ماهی را در روز های باقیمانده تا آزمون سراسری به کنکوری ها توصیه کرد و خاطر نشان کرد: مصرف انواع حبوبات نظیر عدسی، ماش، خوراک لوبیا چیتی و... به همراه لیموترش تازه می تواند در بهبود عملکرد کنکوری ها مناسب باشد.

وی افزود: توصیه می شود مصرف انواع چای، قهوه، نسکافه، شکلات ها و آبنبات های رنگی در این روزهای پایانی تا کنکور سراسری به حداقل میزان خود برسد و کنکوری ها از دمنوش هایی نظیر گل گاوزبان به همراه نبات استفاده کنند.

شیرمستی افزود: مصرف عرقیاتی نظیر عرق بهارنارنج و بادرنجبویه به تنهایی یا به همراه شربت های معمولی برای کاهش میزان استرس کنکوری ها مناسب می باشد.

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات در روز های باقیمانده تا کنکور سراسری می تواند نقش موثری در سازماندهی اطلاعات در مغز داشته باشد، مصرف لبنیات کم چرب نظیر شیر و ماست، لقمه های نان و پنیر و گردو را به کنکوری ها توصیه کرد.

این کارشناس تغذیه سپس با تاکید بر مصرف صبحانه در روز آزمون به کنکوری ها توصیه کرد در صبح روز آزمون از یک صبحانه حاوی پروتئین و کلسیم استفاده کنند تا کارایی مغز آن ها در حد مناسبی باشد.

شیرمستی مصرف نان و پنیر و گردو به همراه چند عدد خرما، مصرف شیر برنج یا فرنی به همراه یک قاشق عسل یا چند عدد خرما و مصرف تخم مرغ را بهترین صبحانه ها برای روز کنکور دانست.

وی به کنکوری ها توصیه کرد از صبح روز کنکور از مصرف چای غلیظ، مربا، نان شیرینی، قند و شکر و ... خودداری کنند، چرا که مصرف این مواد سبب افت قند خون در جلسه کنکور خواهد شد.

 منبع : باشگاه خبرنگاران