نکات اولیه

با توجه به این که انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی قبل از هرگونه آزمون شروع می‌شود و داوطلب هیچ گونه اطلاعاتی از نمره آزمون خود ندارد به جز این که بطور احتمالی برای خودش نمره ای را برآورد کند، لذا انتخاب باید با دقت و پیش بینی لازم صورت گیرد و حتی‌الامکان بر مبنای توانایی و استعداد و بطور تقریبی با توجه به نمره های آزمون های آزمایشی باشد، چرا که ممکن است یک داوطلب با انتظار غیر واقعی خود دست به انتخابی بزند که کاملاً با نمره های آزمون او در دانشگاه آزاد تفاوت زیادی داشته‌باشد و در سرنوشت او بسیار تاثیر گذار باشد مثلاً داوطلب پسری که در سال آینده‌اش مشمول نظام وظیفه می‌باشد در صورت عدم قبولی به ناچار باید به خدمت سربازی اعزام شود و بعد از پایان خدمت سربازی شاید دیگر شرایطی برایش فراهم نباشد و برای همیشه با درس و ادامه تحصیل خداحافظی کند. و با توجه به اینکه در آینده تاثیر معدل در کنکور نقش خواهد داشت ممکن است کسانی که معدل آنها پایین است، آینده برایشان ضرر داشته باشد. پس با انتخاب صحیح و زیبا باید از تمام امکانات موجود استفاده کرد تا به موفقیت دست پیدا کرد.

توضیح درباره اصطلاحات دفترچه آزمون دانشگاه آزاد

1 – آزمون سراسری دانشگاه: که آزمونی برای ورود به دوره ی کاردانی – کارشناسی و دکترا می باشد و شامل رشته های غیر پزشکی و رشته های پزشکی می شود و هر داوطلب می تواند با تمایل خود در هر یک از آزمونها شرکت کند.
2 – نطام آموزشی غیر پزشکی: منظور همان رشته هایست که در رشته های ریاضی – انسانی – تجربی – هنر و زبان قرار دارد و شما با توجه به رشته انتخابی می توانید آنها را انتخاب نمایید.
3 – نظام آموزش پزشکی: داوطلبان رشته تجربی علاوه بر رشته های انتخابی در رشته خود می توانند در آزمون علوم پزشکی شرکت نموده و چهار رشته به دلخواه انتخاب نمایند البته ثبت نام و آزمون برای رشته های دیگر نیز در آزمون پزشکی بلامانع است ولی اگر داوطلب استعداد و توانایی های لازم در آزمون را داشته باشد می تواند دست به انتخاب بزند.
4 – نظام آموزشی تمام وقت: این نظام آموزشی برای دانشجویانی است که می خواهند بطور تمام وقت در دانشگاه مشغول تحصیل شوند ولی با توجه به برنامه ریزی دانشگاه ممکن است کلاسها صبح یا بعد از ظهر باشد حداکثر طول مدت تحصیل برای دوره کاردانی 3 سال کارشناسی 6 سال و دکترا 9 سال می باشد و این نظام آموزشی هم چون دانشگاه های سراسری معافیت از تحصیل دوره سربازی برای پسران را دارد.

نظام آموزشی پاره وقت:

این دوره آموزشی از نظر تعداد واحد درسی و نوع مدرک هیچ تفاوتی با نظام تمام وقت ندارد و فقط داوطلبانی که می خواهند از زمان بیشتری در طول تحصیل استفاده کنند به آنها اجازه داده می شود که برای دوره کاردانی حداکثر 4 سال کارشناسی حداکثر 8 سال تحصیل نمایند و این نظام هم چون هر نظام آموزشی معافیت تحصیلی برای پسران داردو برای ادامه تحصیل در سایر دانشگاه ها هیچ محدودیتی ندارد و ارزش و اعتبار آن هیچ فرقی با نظام آموزش تمام وقت ندارد.
گروه: رشته های غیر پزشکی دانشگاه آزاد به پنج گروه " ریاضی و فنی مهندسی " و علوم تجربی و کشاورزی و دامپزشکی " علوم انسانی "، " زبانهای خارجی "، " هنر "، تقسیم بندی می گردد و یک گروه هم بنام " گروه علوم پزشکی " وجود دارد که آزمون جداگانه دارد.
مجموعه: به رشته هایی که از یک گروه و باشند مجموعه نامیده می شود.
زیر مجموعه: رشته هایی که از یک مجموعه هستند و ضرایب آنها یکسان می باشد.

رشته شهر انتخابی:

هر داوطلب می تواند برای شرکت در آزمون غیر پزشکی 6 رشته برای نظام آموزشی تمام وقت و 4 رشته برای نظام آموزشی پاره وقت انتخاب نمایند و حتماً باید کلیه رشته های انتخابی از یک مجموعه انتخاب نمایند.
و آندسته از افرادی که در آزمون پزشکی شرکت نموده اند می توانند 4 رشته دیگر انتخاب نمایند.
نکته قابل توجه این که دانشگاه آزاد این محاسن را دارد که اگر فردی در نظام آموزشی تمام وقت – پاره وقت و پزشکی قبول گردد برای هر سه نظام آموزشی نام او جزء قبولی هر سه نظام اعلام می گردد و فرد هر کدام از رشته ها که مایل باشد را می تواند انتخاب نماید ولی تحصیل در دو رشته همزمان مقدور نمی باشد.

انتخاب شهر و رشته اول

در انتخاب شهر و رشته اول چندین نکته مورد توجه است
1 – در انتخاب اول باید حدنصاب قبولی را کسب نمود و اصلی ترین انتخاب می باشد.
2 – انتخاب اول محل آزمون داوطلب نیز می باشد.
3 – اهمیت انتخاب اول بسیار مهمتر از انتخاب های بعدی می باشد زیرا اگر درست انتخاب کرده باشید احتمال قبولی شما بیشتر می شود.
4 – در شرایطی انتخابهای دوم به بعد قبول می شوید که علاوه بر نمره حد نصاب قبولی نمره کیفی را بدست آورید.
5 – اگر رشته ای که شما در ردیف دوم به بعد می زنید بدانید حتماً در انتخاب اول دیگران نیز قرار دارد و آنها می توانند در گزینش اول قبول شوند و شانس شما را بسیار زیاد کاهش خواهد داد.
مثلاً یک داوطلب مهندس برق ساوه را در اولویت اول قرار داده با نمره 5685 قبول شده است ولی داوطلبی که نمره او 6738 بوده است این رشته را در اولویت دوم قرار داده مردود شده است.
6 – پس در انتخاب اول چه در نظام آموزشی تمام وقت و چه در نظام آموزشی پاره وقت و در نظام آموزش پزشکی دقت لازم را داشته باشید و تقریباً انتخاب اول خود را انتخاب اصلی ببینید.
7 – اگر در یک نظام آموزشی دست به انتخاب بالا زده اید و تمام هوش و حواستان برای رشته های خاصی مثل حقوق – پزشکی – مهندسی پزشکی و معماری و.......... گذاشته اید حتماً در یک نظام آموزشی دیگر انتخاب های شما باید نمره پایین تری داشته باشد.
8 – در انتخاب رشته بدلیل این که هیچ نمره ای در دست ندارید می توانید از روی نمرات آزمون های آزمایشی – معدل سال های قبل – میزان مطالعه هفتگی – شرکت در کلاسهای تقویتی و ارزیابی خودتان از درسهایتان برای خود تصمیم بگیرید ولی هرگز نگویید حالا انتخاب رشته می کنم بعداً درس می خوانم.
در انتخاب رشته حتماً سعی کنید از تمام راههای موفقیت استفاده کنید و از انتخاب رشته های پاره وقت هرگز غفلت نکنید زیرا هیچ ضرری برای شما ندارد اگر شما 6 رشته در تمام وقت انتخاب کرده اید انتخاب رشته های پاره وقت برای خودش جداگانه مورد پذیرش قرار می گیرد و هیچ کدام نمی تواند دیگری را از بین ببرد و حتماً از این موفقیت خوب نهایت بهره را ببرد و شاید یک رشته ای را در نظام پاره وقت انتخاب کنید که بهتر از تمام وقت باشد آنجا دیگر افسوس نمی خورید.
- یک انتخاب دیگری در دانشگاه آزاد نیز دارید به نام انتخاب هفتم که در فرم از شما نظر خواهی نموده است که " چنان چه قبول نشوید " آیا مایل هستید دانشگاه شما را در گزینش رشته ای انتخاب نماید در این ستون حتماً " بلی " بزنید بعضی ها می گویند اگر " بلی " زدید دانشگاه رشته های شما در تمام وقت و پاره وقت نمی خواند که شایعه ای بیش نیست یادتان باشد اول نظام تمام وقت شما مورد بررسی قرار می گیرد و اگر قبول شد نام شما درج می شود و بعد نظام پاره وقت شما مورد بررسی قرار می گیرد نام شما درج می شود و اگر پزشکی هم انتخاب رشته کرده باشید آنجا هم مورد بررسی قرار می گیرد اگر قبول شوید نام شما درج می شود و اگر هیچ جا قبول نشوید دانشگاه دست به انتخاب هفتم می زند و جای هیچ نگرانی نیست.
- انتخاب هفتم برای دختران صرفاً با توجه به شهرهای انتخابی داوطلب در انتخاب اول تا ششم می باشد.
- در دانشگاه آزاد مثل دانشگاه متمرکز سراسری روزانه طوری نیست که اگر شما قبول شوید و ادامه تحصیل ندهید از کنکور محروم شوید در این دانشگاه محرومیت وجود ندارد ولی اگر پسر هستید و از معافیت تحصیلی استفاده کنیددیگران نمی توانید درآزمون دیگری شرکت کنید.
- هیچ یک از پذیرفته شدگان در این دانشگاه نمی توانند بدون داشتن دیپلم کامل نظام قدیم یا گواهی اتمام دوره پیش دانشگاهی ثبت نام نمایند و حتماً باید مدرک را تا پایان شهریور ماه اخذ کرده باشند.
- کسانی که فعلاً در دانشگاه های دیگر مشغول تحصیل هستند می توانند در آزمون این دانشگاه ثبت نام نمایند " مگر آن که از نظر نظام وظیفه برای پسران " مشکلی نداشته باشند.
- نمره کل داوطلب بر اساس مجموع 3/2 نمره تراز دروس تخصصی و 3/1 نمره تراز دروس عمومی می باشد.

علامت ٭

بر اساس آمار داوطلبان سالهای گذشته در سمت راست بعضی از رشته ها علامت ( ٭ ) درج شده است که این رشته ها حتماً باید در اولویت اول ( یک ) قرار گیرند و اگر فردی این گونه رشته ها را در اولویت دوم به بعد قرار دهد رشته های انتخابی ستاره دار او حذف خواهند شد و فقط اولویت اول ستاره قابل پذیرش است ولی داوطلب می تواند در اولویت اول رشته های بدون ستاره را نیز با تمایل خود انتخاب نمایند.

علامت مورد نظر

در کنار بعضی از رشته ها علامت های اختصاصی متفاوتی وجود دارد مثلاً Δ یا o حتماً توجه نماید که شرایط لازم برای انتخاب این گونه رشته ها را داشته باشید.

سهمیه ها

افرادی که می خواهند از سهمیه ها استفاده نمایند خیلی مواظب باشند اگر در یک رشته ای پذیرفته شوند دیگر حق استفاده از سهمیه ها را در سالهای آتی نخواهند داشت و فقط یکبار می توانند از سهمیه استفاده کنند.

انتخاب رشته در مجموعه ها و زیر مجموعه ها

داوطلبان گروه ریاضی می توانند از مجموعه یک و کلیه زیر مجموعه ها انتخاب رشته نمایند.
داوطلبان گروه تجربی می توانند از مجموعه دو و کلیه زیر مجموعه ها انتخاب رشته نمایند.
داوطلبان گروه انسانی باید از یک مجموعه یا مجموعه (3 ) و یا مجموعه (4 ) انتخاب رشته نمایند و هیچ داوطلبی نمی تواند از دو زیر مجموعه انتخاب رشته نماید.
داوطلبان گروه زبان های خارجه می توانند فقط از مجموع پنج مربوط به زبانهای خارجه انتخاب رشته نمایند.
داوطلبان گروه هنر می توانند از مجموعه شش و کلیه زیر مجموعه ها آن انتخاب رشته نمایند.
داوطلبان گروه علوم پزشکی می توانند از کلیه مجموعه هفت و زیر مجموعه آن انتخاب رشته نمایند.
تمام رشته های انتخابی نظام آموزشی تمام وقت و پاره وقت باید از یک مجموعه باشد.
در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به هیچ وجه نمی توان از دو مجموعه مثلاً ریاضی و زبان استفاده کرد. انتخابهای شما در یک مجموعه حذف خواهد شد.

چگونه رشته-شهر مورد نظر خود را انتخاب کنید؟
هدفتان را مشخص کنید:

از خودتان بپرسیـد که هدفتـان از شرکت در آزمون «دانشگاه آزاد» چیست؟
آیا می‌خواهید وارد دانشگاه شوی دیا این که فقط به دنبال رشته خاصی هستید؟ به بیان دیگر، از خودتان بپرسید: کدام یک مهم‌تر است، دانشگاه یا فلان شهر؟ اگرپاسختان، «دانشگاه» بود، رشته / شهری را به عنوان انتخاب اول تعیین کنید که به تراز پایین‌تری نیاز دارد. اما اگر پاسختان «فلان رشته» بود، دوباره از خودتان بپرسید که آیا حاضرید به خاطر این انتخاب، یک سال دیگر هم در پشت کنکور بمانید یا خیر؟ سعی کنید واقع‌بین باشید چرا که احتمال عدم قبولی در رشته‌های با تراز بالا، بسیار زیاد است.

در «انتخاب اول» دقت کنید

در سیستم دانشگاه آزاد، هر داوطلب حق سه نوع انتخاب دارد:
- الف) انتخاب اول (که بنا به دلایلی که خواهیم گفت) مهمترین انتخاب هر داوطلب است.
اشتباه در انتخاب اول جبران‌ناپذیر است. تجربه نشان می‌دهد که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد انتخاب اول تا 90 درصد تعیین‌کننده است. یعنی 90 درصد شانس قبولی شما را رشته اول تمام‌وقت و رشته اول پاره‌وقت تعیین می‌کند. بنابراین تمام توانایی خود را برای بهترین انتخاب در این دو مورد به‌کار ببرید.
- ب) انتخاب متغیر (یا همان انتخاب دوم و دوم به بعد) که شانس قبولی هر داوطلب در یکی از آنها بسیار کمتر از شانس قبولی‌در انتخاب اول است وتراز هر «شهر / رشته» در یکـی از انتخاب‌هـا عددی واحد اسـت. یعنی اگر به فرض مثال «رشته / شهر ×» را در انتخاب دوم یا سوم یا چهارم یا... قرار دهید، ترازش تغییر نمی‌کند. اما این تراز واحد از تراز همان «رشته / شهر ×» در انتخاب اول، بالاتر است.
- ج) انتخاب دانشگاه که همان انتخاب هفتم در گروه آزمایشی «غیر پزشکی» و انتخاب پنجم در گروه آزمایشی «پزشکی» است و درصورت تمایل داوطلب، انتخاب آن به‌عهده خود دانشگاه است و تراز هر «رشته / شهر» در این انتخاب‌های متغیر، بالاتر است.
در سیستم دانشگاه آزاد، اهمیت انتخاب اول، چندین برابر انتخاب‌های دوم به بعد است. درواقع اگر قرار باشد که شما در یکی از «رشته / شهر» های انتخاب خود، پذیرفته شوید، به احتمال بسیارکم در یکی دیگر از «رشته / شهر» های انتخابی، پذیرفته خواهید شد.
شما در انتخاب اول خود لازم است حدنصاب قبولی را به‌دست آورید. (حدنصاب قبولی، حداقل نمره‌ی تراز در دروس اختصاصی و در نمره‌ی کل است که هر داوطلب برای قبولی در هر رشته به آن نیاز دارد.)
وقتی شما «رشته / شهر» ی را در اولویت دوم به بعد انتخاب می‌کنید با دو خطر مواجه می‌شوید: اول این که، ممکن است ظرفیت «رشته / شهر» موردنظرتان توسط داوطلبانی پرشود که آن «رشته / شهر» را در اولویت نخست انتخاب کرده‌اند و اصلاً کار به ملاحظه‌ی انتخاب دوم و دوم به بعد در آن «رشته / شهر» نکشد.
دوم اینکه، در انتخاب‌های متغیر (دوم و دوم به بعد) شما باید علاوه بر حدنصاب قبولی، حدنصاب کیفی را نیز به دست آورید. (حد نصاب کیفی، نمره‌ای به مراتب بالاتر از حد نصاب قبولی است که دانشگاه آن را با توجه به شرایط و ضوابط خود تعیین می‌نماید تا چنان چه داوطلبانی در انتخاب اول پذیرفته نشوند ولی نمره‌ی کل آنان در هریک از انتخاب دوم و دوم به بعد بیشتر از حدنصاب کیفی باشد، آن انتخاب‌ها همانند انتخاب اول آنان در مرحله‌ی اول مورد گزینش قرار گیرد).
خلاصه‌ی کلام این که، وقتی شمارشته‌ای رابه جای انتخاب اول، در اولویت دوم و دوم به بعد انتخاب می‌کنید شانس قبولی خود را در آن رشته، بسیار بسیار کاهش می‌دهید. این مطلب را در مثال زیر، به‌وضوح می‌بینید:
ملاحظه می‌کنید که داوطلب شماره «1» با وجودی که 1055 نمره بیشتر از داوطلب شماره «2» دارد در رشته‌ی مهندسی برق قدرت ساوه مردود اعلام می‌شود و داوطلب شماره «2» در این رشته پذیرفته می‌شود، زیرا تراز این رشته در انتخاب دوم 1074 نمره افزایش می‌یابد.
همان طور که قبلاً هم اشاره شد نمره‌ی قبولی یک رشته خاص درانتخاب متغیر به مراتب بیشتر از انتخاب اول خواهد بود. برای مقایسه تراز در انتخاب‌های اول و متغیر به جدول شماره (1) در صفحه اول توجه فرمایید.

کد رشته / شهرهای‌انتخابی داوطلب

نام واحد دانشگاهی و رشته انتخابی

نمره داوطلب

نمره آخرین فرد قبول

توضیحات

اول

867

تهران علوم حقیقات
مهندسی‌شیمی‌صنایع‌غذایی

6739

6899

مردود

دوم

1350

ساوه‌
مهندسی‌برق‌قدرت

6739

6753

مردود

سوم

2486

ورامین‌پیشو
امعماری‌کاردانی

6739

6758

مردود

داوطلب شماره 2:

کد رشته / شهرهای‌انتخابی داوطلب

نام واحد دانشگاهی و رشته انتخابی

نمره داوطلب

نمره آخرین فرد قبول

توضیحات

اول

1350

ساوه‌
مهندسی‌ برق قدرت

5684

5679

قبول

دوم

1931

کرج
ریاضی کاربردی

5684

 

 

سوم

120

اراک
علوم اقتصادی و اقتصاد نظری

5684

 

 

در مورد وضعیت درسی خود اشتباه نکنید

روی سخن ما خصوصاً با آن دانش‌آموزانی است که تمام هوش و حواسشان را بر رشته‌های خاصی (مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، معماری، مهندسی پزشکی، کامپیوتر، عمران، حقوق، طراحی صنعتی، گرافیک و...) متمرکز کرده‌اند و هنگامی‌که ازمشاوران‌ می‌شنوندکه تراز این رشته‌ها بالاتر از توانایی‌ها و مهارت‌های آنهاست، دست به دامان توجیهاتی از این قبیل می‌شوند که تا به حال نخوانده‌ام اما بعد ازاین‌خواهم خواند، تازه شروع کرده‌ام، من اگر تصمیم بگیرم از همه جلو می‌زنم و...
اما ما به شما توصیه می‌کنیم که در ارزیابی خود به هنگام تعیین رشته، واقع‌بین ــ وحتی بدبین ــ باشید یعنی هنگام انتخاب رشته، توانایی‌های خود را کمتر از آنچه بالفعل وجود دارد، درنظر بگیرید تا به این وسیله شانس قبولی خود را در دانشگاه افزایش دهید.
معیارهایی که می‌توانند توانایی یک ارزیابی واقع‌بینانه از وضعیت درسی ارائه دهند، عبارتنداز:
• معدل سال‌های قبل دبیرستان (و معدل پیش‌دانشگاهی برای دانش‌آموزان فارغ‎التحصیل)
• رتبه‌ی سال قبل در دانشگاه آزاد و سراسری
• میزان ساعات مطالعه‌ی هفتگی
• رتبه‌ی کل و نمره‌ی عمومی واختصاصی در کنکورهای آزمایشی

در دو یا سه انتخاب اصلی محتاط باشید

شما حداکثر سه انتخاب اول خواهید داشت که به‌عنوان «انتخاب‌های اصلی» شما محسوب می‌شوید: انتخاب اول در گروه پزشکی، انتخاب اول در گروه تمام‌وقت غیرپزشکی، و انتخاب اول در دوره‌های پاره‌وقت. توصیه می‌کنیم حداقل یکی از این سه انتخاب را پایین‌تر از آنچه هستید، در نظر بگیرید. دیگری را همتراز با توانایی‌ها و مهارت‌های درسی خود و تنها یکی را در حد ایده‌آل و دلخواه انتخاب کنید. (البته یک دانش‌آموز ریاضی که فقط در آزمون‌های تمام‌وقت و پاره‌وقت گروه غیرپزشکی شرکت می‌کند، بهتراست که یک انتخاب اصلی را همتراز و انتخاب اصلی دیگر را پایین‌تر از حد توانایی‌ها و مهارت‌های درسی خود درنظر بگیرد.)
مثلاً یک دانش‌آموز ریاضی با توانایی‌های بالا که برای پذیرفته‌شدن در رشته‌ی برق الکترونیک دانشگاه آزاد تلاش می‌کند، خوب است که «برق الکترونیک تهران مرکز» را در اولویت رشته‌های «پاره‌وقت» خود انتخاب کند (تراز 6958) و برای انتخاب اول «تمام وقت» خود «برق الکترونیک کرمان» را درنظر بگیرد (تراز 5868) به چنین دانش‌آموزی توصیه می‌کنیم‌که به صورت تفننی در آزمون «گروه پزشکی» شرکت نکند، زیرا اولاً شانس قبولی او بسیار پایین است و ثانیاً از تمرکز مطالعات او در رشته ریاضی نیز کاسته می‌شود. اما اگر تصمیم به شرکت و قبولی در یکی از رشته‌های «گروه پزشکی» را داشته باشید بهتر است رشته‌ای را به‌عنوان انتخاب اول درنظر بگیرید که به تراز پایین‌تری احتیاج دارد. ویا یک دانش‌آموز رشته ریاضی با توانایی متوسط که برای پذیرفته شدن در رشته مکانیک سیالات تلاش می‌کند خوب است «مکانیک سیالات کرج» را در اولویت رشته‌های تمام وقت خود «مکانیک سیالات کرمان» را درنظر بگیرد (تراز 5361).
این شیوه تعیین رشته، یک مزیت دارد و یک عیب، مزیتش این است که به هرحال شانس قبولی شما را در دانشگاه افزایش می‌دهد و عیبش این است که احتمال دارد شما گمان کنید که توانایی پذیرفته‌شدن در رشته‌های با تراز بالاتر را نیز دارید.
اما در این شیوه تعیین رشته، ما عملاً توانایی و مهارت‌هـای درسی شمـا را بین سـه رشته با تـراز «بالا» و «متوسط» و «پایین» تقسیم کرده‌ایم: مثلاً برای یک دانش‌آموز تجربی با توانایی‌های درسی متوسط، می‌توان این رشته را به‌عنوان سه انتخاب اصلی (اول) برگزید:
1- پزشکی تهران، تراز بالا 6901
2- شیمی کاربردی شهرری (پاره‌وقت) تراز متوسط 6182
3- مهندسی کشاورزی زارعت و اصلاح نباتات رودهن (تمام‌وقت ـ غیرپزشکی) تراز پایین 5020
بنابراین بار دیگر توصیه می‌کنیم: ارزشمندترین و تعیین‌کننده‌ترین انتخاب شما در دانشگاه آزاد همان انتخاب اول اسـت بنابراین انتخاب را معقول و منطقی انجام دهید. ( که همان رعایت اختلاف نمره لازم در انتخاب‌های اصلی می‌باشد.)
در ابتدالازم است در مورد وازه پاره وقت وضوابط تحصیلی در آن وتفاوت آن با رشته های تمام وقت توضیح دهیم. همان طور که می دانید حداقل طول تحصیل در رشته های کارشناسی به صورت تمام وقت معمولا 4 سال وحداکثر 6 سال است. ولی در رشته های پاره وقت حداقل طول تحصیل 4 سال وحداکثر 8 سال می باشد.
نکته مهم این که تصور غلطی است که اگر فکر کنیم داوطلب تحصیل در رشته های پاره وقت می تواند رشته موردنظر را مدت 4 سال به اتمام برساند. ولی فرصت این رادارد که با انتخاب واحدهای کمتر در یک ترم این رشته را در طول 8 سال به اتمام برساند.
بنابراین همان طور که مشاهده می کنید تحصیل در رشته های پاره وقت نسبت به رشته های تمام وقت نه تنها ما را محدود نمی کند بلکه فرصتی هم می دهد که درصورتی که فرد بخواهد واحد کمتری در طول ترم بردارد مثلاً فردی که خارج از محیط دانشگاه شاغل باشد، درس خود را در مدت بیشتری ادامه می دهد.

مدرک پاره وقت هیچ تفاوتی با تمام وقت ندارد

هرچند نام پاره‌وقت، در مدرک تحصیلی فرد فارغ‌التحصیل ذکر خواهد شد ولی از لحاظ ارزش مدرک و آینده شغلی و امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هیچ تفاوتی با رشته‌های تمام‌وقت نخواهد داشت.
تفاوت دیگر تمام‌وقت با پاره‌وقت: در رشته‌ تمام‌وقت معمولاً کلاس‌ها در ساعات صبح و به مقدار کمتر در بعدازظهر تشکیل می‌شود ولی در رشته‌ پاره‌وقت معمولاً برگزاری کلاس‌ها در ساعات عصر می‌باشد.
پاره‌وقت بومی !!
در هنگام انتخاب رشته‌های پاره‌وقت برطبق ضوابط دانشگاه آزاد رشته‌های خود را باید از بین رشته شهرهای استان خود انتخاب کنید.
مثلاً اگر شما ساکن تهران هستید رشته شهرهای انتخابی شما باید از بین شهرهای زیر باشد:
تهـران ـ کرج ـ شهـرری ـ رودهـن ـ فیـروزکـوه ـ
شهریار ـ اسلامشهر ـ ورامین.

به انتخاب دانشگاه «بلی» بگویید

انتخاب هفتم در گروه آزمایشی «غیرپزشکی» و انتخاب پنجم در گروه آزمایشی «پزشکی» به‌عهده‌ی دانشگاه است. اگر در مربع مقابل این انتخاب ضربدر بزنید به دانشگاه اجازه خواهید داد تادرصورت اکتساب حدنصاب قبولی در رشته‌ای که دانشگاه معین می‌کند به تحصیل مشغول شوید.
نمره‌ی خام چیست؟ نمره‌ای که به‌عنوان درصد در یک درس به‌دست می‌آیدوبه‌صورت زیر محاسبه می‌شود:
تعداد کل سوالات / (تعداد جواب غلط ـ تعداد جواب صحیح* (3))
نمره‌ی تراز چیست؟ کلاس خودتان در مدرسه را درنظر بگیرید که مثلاً دارای 40 نفر دانش‌آموز می‌باشد فرض کنید نمره شما در درس ادبیات 18 می‌باشد و در درس فیزیک 17.
در دانشگاه آزاد برای هر درس یک نمره تراز محاسبه می‌شودکه عددی است معمولاً بین 2000 تا 9000.
انحراف از محدوده ذکر شده به سمت بالا و پایین بسیار نادر است. از لحاظ آماری و علمی نمره تراز می‌تواند بین منفی بینهایت تا مثبت بینهایت باشد.
نمره تراز 7000 برای یک درس بسیار ایده‌آل است و نشانگر این که رتبه فرد در این درس بالاست. البته دقت کنید که برای مثال در درسی مثل ریاضی، شما با درصدی مثل 50 به تراز 7000 می‌رسید، ولی در درسی مثل معارف به درصدی حدود 80 نیاز دارد.
نمره تراز بین 5000 تا 6000 معمولاً درصدهایی هستند که ارزش متوسطی دارند.
نمره تراز حدود 3500 نشانگر این است که درصد فرد موردنظر در حدود صفر بوده‌است.
درصد صفر، ولی تراز 3500؟؟!
حتماً تا به‌حال فهمیده‌اید که به‌دست آوردن تراز 3500 کار ارزشمندی نیست. درواقع اگر شما سوالات یک درس پاسخ ندهید، تراز شما در همین حدود خواهد شد. نکته دیگر این که درصدهای منفی باعث افت بیشتر نمره تراز خواهدشد.
نمره تراز در درس‌هایی که برای همه آسان است.
در درس‌هایی که سطح نمرات بالاست مثل ادبیات یا معارف برای رسیدن به نمرات تراز بالا نیاز به درصد بسیار بالا دارد. در این درس‌ها درصدهایی مثل 50 یا 60 هرچند در ظاهر بد نیستندولی در واقع باعث پایین آمدن شدید نمره تراز می‌شوند.

محاسبه نمره تراز عمومی برای یک کارنامه فرضی

10/ (ترازمعارف (3) + تراز زبان (2) ترازعربی (2) + ترازادبیات(4))
اگر درصدهای یک داوطلب در کنکور ریاضی به صورت زیر باشد:

دروس عمومی

ادبیات

عربی

معارف

زبان

درصد

90

30

60

40

نمره تراز

7325

5150

5900

5580

نمره تراز عمومی برا ی این فرد

10/ ( 7325 (3) + 5150 (2) + 5900 (3) + 5580 (2))
در کنکور پزشکی یا تجربی (غیرپزشکی) تراز عمومی دقیقاً به همین شکل محاسبه می‌شود.

محاسبه تراز اختصاصی برای داوطلب رشته ریاضی

10/ (تراز ریاضی (5) + تراز فیزیک (4) + تراز شیمی (1) )
لازم به ذکر است که برای اکثر رشته‌های مهندسی ضریب ریاضی 5، ضریب فیزیک 4 و ضریب شیمی 1 می‌باشد.
البته در بعضی رشته‌ها ضرایب فرق می‌کند. مثلاً برای فردی که رشته مهندسی شیمی را انتخاب می‌کند، ضریب درس شیمی بسیار بالاتر است. البته تعداد این نوع رشته‌ها بسیار کم است و شما اساس را برهمان فرمول پیشنهادی اولیه بگذارید.

تفاوت ضرایب در کنکور سراسری با کنکور آزاد

در کنکور ریاضی سراسری ضریب فیزیک 3، ریاضی 4 و شیمی 2 می‌باشد که با ضرایب در کنکور آزاد متفاوت است. یعنی اهمیت دروس ریاضی و فیزیک در کنکور آزاد تا حدودی بیشتر است.
مثالی دیگر:
داوطلبی در کنکور غیرپزشکی (ریاضی) درصدهای زیر برای خود پیش‌بینی می‌کند، نمرات تراز متناسب با این درصدها نیز در جدول آورده شده‌است.

دروس اختصاصی

ریاضی

فیزیک

شیمی

درصد

30

70

40

نمره تراز

6260

6970

6080

نمره تراز کل چطور محاسبه می‌شود؟

4/ (نمره تراز عمومی + نمره تراز اختصاصی (3) )
مثلاً اگر فردی نمره تراز عمومی برابر 5700 و نمره تراز اختصاصی برابر 6400 باشد، تراز کل به‌شکل زیر خواهد بود.
4/ (5700 + 6400 (3) )
نمره تراز کل در واقع بهترین معیار وهمان عددی است که سرنوشت شما را مشخص می‌کند. همان طور که می‌بینید نقش تراز اختصاصی در تعیین نمره کل 3 برابر نمره عمومی می‌باشد. و این بیانگر اهمیت بسیار بیشتر دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی است.

چه طور نمره خود را در هردرس پیش‌بینی کنیم؟

همان طور که قبلاً گفتیم انتخاب رشته شما در دی‌ماه است در حالیکه امتحان شما در تیرماه سال بعد برگزار می‌شود.
پس باید به طریقی نمره خود را پیش‌بینی کنید. از چند معیار می‌توان استفاده کرد نمراتی که فرد در این دروس در سال‌های قبل گرفته‌است و یا نمرات این فرد در کنکورهای آزمایشی و از همه مهمتر مقدار وقتی که این فرد برای این دروس اختصاص خواهد داد.
برای مثال اگر نمره فیزیک شما در دبیرستان حدود 16، 17 بوده و در کنکورهای آزمایشی درصدهای شما در حدود 50، 60 می‌باشد پیش‌بینی درصد 45، 50 پیش‌بینی معقولی است.
پیش‌بینی نمرات نیازمند دقت فراوان است.
کاملاً واضح است که این پیش‌بینی شما ممکن است دارای خطاهایی باشد، به همین جهت در ادامه با راهبردهایی آشنا خواهید شد که خطاهای شما را به حداقل برساند.
تجربه ما در سال‌های پیش نشان می‌دهد که اکثر دانش‌آموزان نمرات خود را بیش از توانایی خود پیش‌بینی می‌کنند.
به‌همین جهت توصیه ما این است که بعد از پیش‌بینی نمره تراز کل، بسته به شرایط حدود 300 واحد از آن کم کنید، مثلاً اگر نمره تراز خود را با فرمول 6400 به‌دست آورده‌اید، نمره تراز از 6100 را درنظر بگیرید.
نمره تراز لازم برای قبولی در رشته‌های مختلف:
در ابتـدا ما جدول مربـوط به رشته‌هـای غیـرپزشکـی
(ریاضی) و سپس رشته‌های کنکور پزشکی را می‌آوریم.
جدول نمرات تراز رشته‌های تمام‌وقت رشته ریاضی برای شهر تهران و شهرهای حوالی آن.

رشته‌های دارای نمرات تراز پرنوسان برای قبولی

رشته شهر

ترازسال
81

ترازسال
80

ترازسال
79

زیست‌سلولی‌مولکولی‌کرج

6116

6485

6317

در چنین رشته‌هایی بهتر است شما عدد بالاتر رادرنظر بگیرید، یعنی 6485. یعنی فرض را براین بگذارید که برای قبولی در این رشته به نمره ترازی درحد 6400 نیاز است.
انتخاب رشته برای فردی با تراز پیش‌بینی شده 7000 در رشته ریاضی.
فرض کنیم با داوطلبی ممتازی مواجه هستیم و تراز قابل پیش‌بینی برای او 7000 می‌باشد.
پیشنهاد ما به او این است که، در انتخاب اول تمام‌وقت رشته‌ای که انتخاب می‌کند ترازی در حدود 6800 الی 7000 داشته باشد. ولی مشکل این‌جاست که ممکن‌است این فرد در پیش‌بینی خود اشتباه کرده باشد و نمره او حتی تا حد 6200 افت کند.
به‌همین منظور برای رشته اول پاره‌وقت رشته‌ای را درنظر می‌گیریم که ترازی در حدود 6200 داشته باشد.
برای مثال انتخاب‌های زیر برای فرد مذکور انتخاب‌های مناسبی است.
انتخاب اول تمام‌وقت.......... مکانیک جامدات تهران مرکز با نمره تراز حدود 6800
انتخاب اول پاره‌وقت.......... برق مخابرات شهر ری با نمره تراز از حدود 6200
اگر این فرد به نمره تراز بالای 6800 رسید که در هر دو رشته قبول می‌شود.
ولی درصورتی که به این نمره نرسد حتی درصورت افت تا 6200 نیز در رشته برق مخابرات شهرری قبول می‌شود.
برای انتخاب‌های دوم به‌بعد این فرد باید رشته‌هایی را انتخاب کند که نمره تراز آنها درصورت انتخاب اول درحدود 5400 الی 5500 باشد. یعنی انتخاب‌هایی بسیار پایین‌تر از انتخاب اول.
به‌همین دلیل است که می‌گوییم، انتخاب دوم به بعد تقریباً بی‌اثر است و تمام تمرکز شما باید روی انتخاب‌های اول باشد.
انتخاب رشته برای فردی با نمره تراز پیش‌بینی شده 6600 در رشته ریاضی
اگر نمره تراز پیش‌بینی شده برای فرد در حدود 6600 باشد، بهتر این است که انتخاب دست بالا برای او در پاره‌وقت و انتخاب دست پایین در تمام‌وقت باشد.
برای این فرد بهتر است، رشته‌ای بالاتر از حدود 6600 باشد، بهتر این است که انتخاب دست بالا برای او در پاره‌وقت و انتخاب دست پایین در تمام‌وقت باشد.
برای این فرد بهتراست، رشته‌ای بالاتر از حدود 6600 را در پاره‌وقت و رشته‌ای بالاتر از در حدود 6000 را در تمام‌وقت انتخاب کند. مثلاً:
انتخاب اول پاره‌وقت.......... سخت‌افزار تهران مرکز با ترازی در حدود 6650
انتخاب اول پاره‌وقت.......... مهندسی نساجی شهر ری با ترازی در حدود 5950
درصورت افت نمره فرد تا حد 6000 هم این فرد در رشته مهندسی نساجی قبول خواهد شد.
انتخاب رشته برای فردی با نمره تراز پیش‌بینی شده در حدود 6000 در رشته ریاضی
مناسب‌ترین انتخاب‌هابرای این فرد به شکل زیر است:
انتخاب اول پاره‌وقت.......... رشته‌ای بالاتر از حدود 6000 مثل مهندسی نساجی شهرری
انتخاب اول تمام‌وقت.......... رشته‌ای با نمره تراز در حدود 5500 مثل مهندسی معدن ـ استخراج معدن ـ تهران جنوب
انتخاب دوم، تله‌ای وحشتناک است.

به مثال زیر دقت کنید:

داوطلبی ترتیب زیر را برای انتخاب رشته درنظر گرفته است.
انتخاب اول تمام‌وقت.......... مهندسی عمران ـ عمران تهران
انتخاب دوم تمام‌وقت.......... مهندسی مکانیک ـ سیالات سمنان
تراز لازم برای قبولی در رشته مهندسی عمران تهران به‌عنوان رشته اول حدود 6700 است.
تراز لازم برای قبولی در رشته مهندسی مکانیک سیالات سمنان حدود حدود 5700 می‌باشد، به‌شرطی که این رشته به‌عنوان رشته اول انتخاب کنید، نه رشته دوم، اگر این رشته به‌عنوان رشته دوم انتخاب شود، نمره تراز در حدود 6750 برای قبولی در آن لازم است. به همین دلیل در انتخاب بالا، انتخاب دوم یک انتخاب سوخته است.
اگر آن فرد نمره‌ای برابر 6500 به‌دست آورد، نه در انتخاب اول و نه در انتخاب دوم قبول نمی‌شود. درحالی‌که نمره 6500 نمره بسیارخوبی است. مثلاً اگر این فرد رشته معماری قزوین را به‌عنوان رشته اول اگر انتخاب می‌کرد به احتمال 90 درصد قبول می‌باشد. (نمره تراز انتخاب اول برای معماری قزوین حدود 6450 می‌باشد.)

محاسبه نمره تراز در رشته پزشکی

در رشته پزشکی محاسبه نمره تراز دروس عمومی مانند رشته ریاضی است.

محاسبه تراز اختصاصی در کنکور آزمایشی:

دقت کنید که تراز دروس در کنکور سراسری با آزاد در بعضی موارد متفاوت است.

یک کارنامه فرضی

برای شخصی با درصدهای زیر تراز اختصاصی را محاسبه کنید. (با توجه به جداول نمرات تراز برای رشته‌های پزشکی)

زیست‌شناسی

فیزیک

شیمی

ریاضی

75

50

70

40

6100

6340

6875

6550

محاسبه ترازکل از روی تراز عمومی و اختصاصی مانند رشته ریاضی است.
انتخاب رشته برای فردی با تراز پیش‌بینی شده 7000 در کنکور پزشکی
این فرد بهتراست به‌صورت زیر انتخاب رشته کند:
کنکور پزشکی.......... رشته‌ای با تراز حدود 7000 مانند داروسازی تهران
تجربی پاره‌وقت.......... رشته‌ای با تراز حدود 6300 مانند رشته شیمی کاربردی تهران شمال تجربی تمام‌وقت.......... رشته‌ای با تراز حدود 6000 مانند مهندسی منابع طبیعی ـ شیلات ـ تهران شمال
حال اگر نمره فرد حتی تا حد 6000 افت کند نیز می‌تواند در رشته مهندسی منابع طبیعی قبول شود.
البته لازم به ذکراست که کنکور تجربی ( غیرپزشکی) و پزشکی از هم جدا و به فاصله یک هفته برگزار می شود. ولی ما در اینجا مجبور هستیم که سطح علمی در دو آزمون را یکسان درنظر بگیریم.
انتخاب رشته برای فردی با نمره تراز حدود 6400 در کنکور پزشکی.
برای این فرد بهترین انتخاب به‌صورت زیر است:
کنکور پزشکی.......... رشته‌ای با تراز حدود 6400 مانند علوم تغذیه تهران علوم تحقیقات
تجربی پاره‌وقت.......... رشته‌ای با تراز حدود 5700 مانند شیمی کاربردی ساوه
انتخاب رشته برای داوطلب خانم در کنکور پزشکی و تجربی با تراز پیش‌بینی شده حدود 6000

بهترین انتخاب به‌صورت زیر می‌باشد:

انتخـاب اول پزشکی.......... مامایـی تهران پزشکی (با تـراز حدود 6000)
انتخاب اول تمام‌وقت تجربی.......... مهندسی منابع طبیعی کرج (با تراز حدود 5700)
انتخاب پاره‌وقت تجربی.......... مهندسی کشاورزی ـ زراعت شهرری (با تراز حدود 5000)

نکاتی درمورد انتخاب رشته در رشته انسانی

داوطلبان رشته انسانی باید در دو گروه آزمایشی یعنی مجموعه سه یا چهار در کنکور آزاد شرکت کنند.
در مجموعه 3 رشته‌هایی مانند حقوق، ادبیات فارسی، الهیات و فلسفه رشته‌های اصلی هستند.
در مجموع 4 رشته‌هایی مانند مدیریت، روانشناسی، حسابداری و... رشته‌های اصلی هستند.
اگر شما در مجموعه 3 شرکت کنید، دروس اختصاصی دارای ضریب شامل دروس زیر می‌باشد:
تاریخ و جغرافی، علوم‌اجتماعی، فلسفه، روانشناسی، ادبیات اختصاصی وعربی اختصاصی خواهد بود.
بنابراین انتخاب یکی از این دومجموعه کاملاً بستگی به شرایط شما دارد.
برای مثال اگر شما کاملاً علاقمند به رشته حقوق هستید و بر دروس ادبیات وعربی اختصاصی کاملاً مسلط هستید و برعکس در دروس ریاضی و اقتصاد ضعیف، بهتر است که در مجموعه 3 شرکت کنید.

سخن آخر

برای بهترین انتخاب، بهترین راهکار، مشورت و کمک گرفتن هرچه بیشتر از دیگران است.
تجربه دوستان خود را در سال‌های قبل به‌کار بگیرید، تا حد ممکن با دانشجویان در حال تحصیل مشورت کرده و نظر آنها را بپرسید.
هرچقدر این مشورت‌ها دقیق‌تر انتخاب شما بهتر و راه رسیدن به دانشگاه نزدیک‌تر.

در انتخاب های اصلی، گول ستاره ها را نخورید!

دانشگاه آزاد در توضیح علت ستاره‌دار شدن بعضی رشته‌ها می‌گوید: «براساس آمار ثبت‌نام‌شدگان سال‌های گذشته و برای جلوگیری از تضییع حق انتخاب داوطلبان در سمت راست بعضی از رشته‌ / شهرها که تعداد داوطلبان آنها درحدی است که ظرفیت آن رشته / شهرها در مرحله اول تکمیل می‌شود و به انتخاب‌های دوم به بعد نمی‌رسد، علامت (*) درج شده‌است‌تاداوطلبان، این‌رشته / شهرهارا به‌عنوان رشته / شهرهای دوم به بعدخود انتخاب ننمایند.»
از همین استدلال می‌شود دریافت که ظرفیت رشته / شهرهای غیرستاره‌ای در مرحله اول تکمیل نمی‌شود و به همین دلیل اگر داوطلبی یکی از این رشته / شهرها را در انتخاب اول خود قرار دهد ؛ پس از کسب نمره‌ی حدنصاب قبولی، در همان گزینش مرحله‌ی اول دانشگاه می‌تواند پذیرفته شده و درواقع شانس قبولی خود را به مراتب افزایش خواهد داد. پس خلاصه کلام این که:
اگر می‌خواهید فقط شانس قبولی خود را افزایش دهید، در انتخاب‌های اولتان بروید سراغ رشته‌های غیر ستاره‌دار.
1 ـ رشته‌های ستاره‌دار را فقط می‌توانید در اولویت نخست انتخاب کنید: در واقع با انتخاب این رشته‌ها در اولویت دوم و دوم به بعد در گزینش متغیر دانشگاه شرکت داده نمی‌شوند.
2 ـ‌ رشته‌های پاره‌وقت را باید از همان مجموعه‌ای انتخاب کنید که رشته‌های تمام‌وقت را انتخاب کرده‌اید. مثلاً نمی‌توانید در تمام‌وقت، «مهندسی عمران ـ عمران» و در پاره‌وقت
«مهندسی کشاورزی ـ باغبانی» را انتخاب کنید چرا که «مهندسی عمران ـ عمران» رشته‌ای از مجموعه‌ی «1» و «مهندسی کشاورزی ـ باغبانی» رشته‌ای از مجموعه‌ی «2» محسوب می‌گرددویایک داوطلب رشته‌ی علوم‌انسانی نمی‌تواند در تمام‌وقت «مدیریت صنعتی» و در پاره‌وقت «زبان و ادبیات‌فارسی» را انتخاب کند. چرا که اولی از مجموعه‌ی «4» و دومی از مجموعه‌ی «3» است (همانطور که می‌دانید، منظور از «مجموعه» رشته‌هایی از یک گروه می‌باشد که مواد آزمون آنها یکسان است، برای آشنایی بیشتر با مواد امتحانی و ضرایب دروس پایه و اختصاصی رشته‌ها به تفکیک مجموعه و زیرمجموعه دفترچه‌ی راهنمای آزمون سراسری سال 1385 دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه نمایید.)
3 ـ در کنارهر «شهر / رشته» جنس پذیرش با کد 1، 2، 3 مشخص شده (1 = زن، 2 = مرد، 3 = زن و مرد). در هنگام تعیین رشته باید به این کدها نیز توجه کرد، مثلاً در واحددانشگاهی تهران جنوب، مهندسی برق و مهندسی عمران و مهندسی مکانیک و مهندسی معدن و مدیریت صنعتی کد 2 دارند یعنی دانش‌آموزان دختر نمی‌توانند آنها را انتخاب کنند و یا در واحد دانشگاهی تهران پزشکی، رشته‌های پرستاری، بهداشت‌خانواده ومامایی کد 1 دارند، یعنی دانش‌آموزان پسر نمی‌توانند آنها را انتخاب کنند.
4 ـ‌ پذیرش‌داوطلبان دختر و پسر بومی در دفترچه راهنمای دانشگاه آزاد به صورت کامل توضیح داده شده است. لذا ضروری است با توجه به نحوه پذیرش نسبت به تکمیل مدارک اقدام گردد.
o تذکر: داوطلب بومی به فردی اطلاق می‌شود که حداقل یکی از این 3 شرط را دارا باشد:
• سه سال آخر تحصیـلات وی در دوره‌ی نظـام قدیـم متوسطه یا پیش‌دانشگاهی نظام‌جدید در یکی از مناطق تابعه‌ی استان مربوطه باشد.
• محل تولد وی بر طبق شناسنامه در یکی از شهرها یا مناطق تابعه‌ی استان باشد.
• محـل سکونـت داوطلب یا والدیـن داوطلب قبل از پذیرفته شدن در آزمون در محدوده‌ی استان مربوطه باشد.
5 ـ در رشته‌های پاره‌وقت، فقط داوطلبان بومی استان پذیرفته می‌شوند.
قبول‌شدگان و ذخیره‌هایی که اسامی آنان اعلام شده است، باید شخصاً طبق زمان‌بندی اعلام شده به واحد دانشگاهی مربوط مراجعه نمایند. عدم مراجعه قبول‌شدگان و ذخیره‌ها در روز و ساعت مقرر به منزله انصراف از ثبت‌نام آن تلقی شده و بعداً هیچ‌گونه اعتراضی پذیرفته نخواهد شد.
لازم به تذکر است، پذیرفته‌شدگان واحدهای تهران جنوب و تهران مرکزی باید جهت شرکت در جلسه توجیهی و اطلاع از شرایط ثبت‌نام، براساس زمان‌بندی اعلام شده به محل مربوطه مراجعه نمایند. ضمناٌ زمان ثبت‌نام قطعی آنان از طرف واحد دانشگاهی به آنها اعلام خواهد شد.
اعلام‌شدگان ذخیره کلیه رشته‌های علوم پزشکی باید در روزهای تعیین شده، به واحدهای دانشگاهی مراجعه کرده و آمادگی خود را کتباً طبق فرم مخصوص و در قبال دریافت رسید از مسوولین مربوط، برای ثبت‌نام اعلام نمایند.
پرونده کلیه پذیرفته‌شدگان علمی آزمون‌های سراسری جهت احراز صلاحیت‌های عمومی تحت‌بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه آن متعاقباً حداکثر ظرف مدت یک‌ماه از طرف دفتر گزینش صلاحیت‌های عمومی سازمان مرکزی به اطلاع واحدهای دانشگاهی خواهد رسید.
داوطلبانی که در آزمون‌های سراسری دانشگاه‌های آزاد اسلامی در رشته‌های غیرپزشکی،علوم پزشکی یا پاره‌وقت شرکت می‌کنند و در بیش از یک آزمون پذیرفته می‌شوند به انتخاب خود فقط حق ثبت‌نام و ادامه تحصیل در یک رشته تحصیلی را خواهند داشت.
دانشجویان غیرمشمول وظیفه عمومی «برادران دارای کارت پایان خدمت» که به منظور انتقال، تغییر رشته و یا تغییر مقطع در آزمون مجدد شرکت نموده و پذیرفته می‌شوند. لازم‌است ضمن مراجعه به واحد اولیه ارایه برگی که در آن نام آنها درج می‌شود درخواست تسویه حساب نموده و پس از پرداخت هزینه‌های مربوط مدارک تحصیلی خود را دریافت و جهت ثبت‌نام به واحد مقصد مراجعه نمایند.
دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی با تکمیل فرم مربوط، متعهد می‌شوند پس از گذاندن دروس علوم پایه، به هر واحدی که دانشگاه با توجه به امکانات خود از نظر آموزشی و بیمارستانی برای ادامه تحصیل به آنان تعیین اعلام می‌نماید. منتقل شده و ادامه تحصیل دهند و حق هیچ‌گونه اعتراضی در این مورد نداشته باشند.
در پذیرفته‌شدگان برخی از رشته‌ها، مانند: پرستاری، مامایی، مهندسی دریا «دریانوردی» که دارای شرایط پذیرش ویژه‌ای از لحاظ قد مناسب «برای پذیرفته‌شدگان رشته‌های مامایی و پرستاری» برخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی و نداشتن نقص عضو باشند، درصورت دارا بودن شرایط لازم ثبت‌نام به‌عمل خواهد آمد. از پذیرفته‌شدگان رشته‌های گروه علوم پزشکی، گروه هنر وزبان‌های خارجی و الهیات و معارف اسلامی علاوه بر گزینش صلاحیت‌های عمومی، گزینش اخلاقی جداگانه نیز به‌عمل خواهد آمد.
شروع کلاس‌های درس هر واحد دانشگاهی با توجه به امکانات آموزشی در مهرماه یا بهمن‌ماه هر سال و زمان تشکیل کلاس در صبح یا عصر یا هر دو وقت خواهد بود.
واحدهای دانشگاهی به‌منظور تأمین هزینه‌های ثابت و سرمایه‌ای خود در رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دام‌پزشکی در مقطع دکترای حرفه‌ای می‌توانند به هنگام ثبت‌نام، علاوه بر دریافت شهریه ثابت و متغیر نیم‌سال اول، شهریه ثابت سه نیم سال متوالی دیگر را که مربوط به دوره‌ علوم پایه رشته‌های مزبور می‌باشد، یک‌جا مطالبه و درصورت دریافت به حساب شهریه نیم‌سال‌های آینده دانشجو منظور نمایند.
 
گروه آموزش و پرورش نظری و پیش دانشگاهی شهر تهران