روش وکسلر، مهارت‌های سریع درس خواندن را به دانش‌آموزان یاد می‌دهد. در حال حاضر این تکنیک در بسیاری از مدارس امریکا اجرا می‌شود و نتایج مثبتی به همراه داشته است. روش‌های زیر می‌تواند به درس خواندن سریع کمک کند: ایران: کتاب یا هر آنچه را که در حال خواندن آن هستید با زاویه 30 درجه با چشم‌هایتان نگه دارید. هرگز به حالت درازکش کتاب نخوانید این کار باعث درد شبکیه چشم شده و چشم‌ها زود احساس خستگی می‌کنند. به همین خاطر پس از حدود دو ساعت، خشکی و سوزش چشم‌ها شروع می‌شود.

بهتر است زاویه مانیتور رایانه‌تان با چشم 30 درجه باشد.

هنگام خواندن سر خود را به چپ و راست حرکت دهید. شواهد علمی وکسلر نشان می‌دهد حرکت سر به جلو و عقب هنگام خواندن کمک می‌کند تا تصاویر روی شبکیه چشم تثبیت شود این عمل رفلکس دهلیزی چشمی یا VOR نامیده می‌شود. حرکت سر همچنین کمک می‌کند به جای خواندن کلمات منفرد، عبارات و جملات را بخوانید. راز خواندن کلمات متعدد در یک زمان و افزایش مهارت‌های یادگیری تا دو یا سه برابر این است که با استفاده از دید محیطی، چشم‌انداز خود را افزایش دهید. شل شدن عضلات کوچک در هر دو طرف چشم، تمرکز را کم می‌کند. این تمرین به تنهایی می‌تواند سرعت خواندن را از 200 کلمه به 2500 کلمه در هر دقیقه افزایش دهد. این تفاوت مانند مرز بین صحبت کردن و فکر کردن است.

با یک قلم یا اشاره‌گر بخوانید. بطور غریزی چشم‌ها یک شیء در حال حرکت در میدان دید را دنبال می‌کنند. وکسلر می‌گوید: قلم، لیزر یا حتی انگشت خود را زیر هر جمله‌ای که می‌خوانید بگذارید، دید محیطی تا شش کلمه را در هر دو طرف نقطه انتخاب می‌کند و بدین ترتیب می‌توانید یک جمله را شش برابر سریع‌تر از خواندن کلمه به کلمه بخوانید.

قلم یا اشاره‌گر تمرکز خواننده را افزایش داده و به خواندن سرعت می‌دهد. هنگامی که از یک اشاره‌گر استفاده می‌کنید هرگز اجازه ندهید، اشاره‌گر صفحه را لمس کند. بهتر است قلم حدود نیم اینچ بالاتر از کلمات صفحه قرار بگیرد. درست 10 دقیقه بعد از تمرین، این روش عادی می‌شود. با این روش سرعت یادگیری تا 7 روز دوبرابر و در 21 روز تا سه برابر افزایش می‌یابد.

چشم انسان دارای یک گودی کوچک به نام حفره است. بینایی در این نقطه بسیار واضح است. زمانی که جملات را به سه یا چهار کلمه تقسیم می‌کنید، چشم کلمات مرکزی را که وضوح بیشتری دارد، می‌بیند اما با این حال می‌تواند کلمات اطراف را تشخیص دهد. به جای تکرار کلمات، هر جمله را چند بار بخوانید.

قدرت ذهن را نادیده نگیرید. ذهن به مراتب قوی‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. اگر باور داشته باشید می‌توانید کاری را انجام دهید، به یقین می‌توانید. همیشه درباره درس خواندن مثبت فکر کنید این مثبت‌اندیشی روی سیستم ذهن و باور شما تأثیر می‌گذارد.

قبل از درس خواندن چشم خود را 60 ثانیه ورزش دهید. ورزش دید محیطی را فعال می‌کند و سرعت خواندن و یادگیری را افزایش می‌دهد. یک دقیقه ورزش روزانه از خستگی چشم و عضلات آن جلوگیری می‌کند.

ورزش چشم‌ها
-‌ به اندازه سه متر از دیوار فاصله بگیرید و روی یک نقطه تمرکز کنید.
-‌ با دست چپ یک نماد را ردیابی کنید این کار هردوطرف مغز را فعال می‌کند.
- چشم‌ها را در جهات مختلف حرکت دهید.

منبع :شفاف